مادران شنبه: در سال جدید حق طلبی و عدالتخواهی را ادامه دهیم

مادران شنبه با بیان اینکه یک سال را با فشار و محدودیت پشت سر گذاشتند، گفتند: 16 دولت در برابر مطالبات ما سکوت کردند.

 مادران شنبه فعالیت خود را از طریق اینترنت در هفته ٩٢٧ برای جویا شدن از سرنوشت مفقودان و محکومیت قاتلان سازماندهی کردند. مادران شنبه خواستار برملا شدن جنایاتی شدند کە تا سال ٢٠٢٣ انجام شدەاند. این بیانیه توسط خواهر خیرالدین ارن اقبال، ارن یاریچی قرائت شد. یاریچی با بیان اینکه یک سال به دلیل فشارها و محدودیت ها پشت سر گذاشته اند، یادآور شد: منطقه گالاتاسرای که سال ها در آن فعالیت می کنند، برایشان ممنوع شده  است. یاریچی از ممنوعیت تمامی فعالیت های آنان در سال جاری خبر داد و با خشونت توسط پلیس دستگیر و علیه آنان پرونده قضایی تشکیل شده است. کسانی که از قانون اساسی سرپیچی کردند و حق حیات را هیچ می انگارند، حقوق و آزادی را از بین می برند و با عدالت دشمنی دارند، باید از این اعتقادات دست بکشند. 16 دولت در برابر درخواست های ما سکوت کردند.

اقداماتی که در سال جدید باید انجام شود

یاریچی گفت که در سال جدید به جستجوی حقوق و عدالت خود ادامه خواهد داد و خواسته های خود را برای سال جدید به شرح زیر برشمرد.

دولت باید گناه خود را در دستگیر کردن و ناپدید کردن ها بپذیرد و سازوکارهایی را عملی کند که سرنوشت بستگان ما را تعیین می کند.

جرم ناپدید سازی قهری در قانون مجازات ترکیه باید تحت عنوان جنایات علیه بشریت اصلاح شود.

سیاست های معافیت از مجازات در برابر اعمال و مقامات دولتی که مرتکب جنایت شده اند باید از بین برود و مطابق قوانین بین المللی اصلاح شود.

دولت باید کنوانسیون بین المللی حمایت از همه افراد قبل از ناپدید سازی قهری را امضا کند. زیرا این قرارداد برای مجازات جنایتکاران و همچنین افشای حقیقت تنظیم شده بود.

از رئیس جمهور هم می خواهیم؛ شما باید مسئولیت خود را در قبال ما انجام دهید. به نقض حقوق ما، بی عدالتی علیه ما و کل بشریت پایان دهید. پرونده های مربوط به بستگان مفقودین با توجه به شرایط سیاسی باز شود، پرونده ها با توجه به شرایط سیاسی بسته نشود. برای تمرین باید به سیستم حقوقی بپیوندید. باید دانست که با صبر و امید به جستجوی سرنوشت بستگانمان ادامه می دهیم و از منطقه گالاتاسرای که 228 هفته از ما محروم شده است دست نخواهیم کشید.