مادران صلح: تحقق صلح با از میان برداشتن انزوا امکان‌پذیر است

ابتکار عمل مادران صلح در استانبول در رابطه با انزوای تحمیلی بر امرالی و تضضیقات اجتماعی و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اعلام نمودند که مجموعه فعالیت‌هایی را آغاز می‌کنند. مادران صلح همچنین اعلام کردند که تحقق صلح با از میان برداشتن انزوا امکان‌پذیر است.

ابتکار عمل مادران صلح در استانبول با هدف جلب توجه به انزوالی تحمیلی بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی مجموعه نشست‌هایی را آغاز کرده‌اند. نشست در سالن کنفرانس دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه باغجیلار استانبول با شعار نه به توطئه بین‌المللی برگزار شد. در این نشست فعالان جنبش زنان آزاد TJA و اقوام و بستگان زندانیان نیز مشارکت کردند.

اسین چلیک ریاست مشترک انجمن حمایت از زندانیان و محکومان مرمره MATUHAY DER به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اشاره کرده و در این باره اظهار داشت: که به کسانی که اعتصاب غذای سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ جان خود را از دست دادند ادای احترام می‌کنیم. در زندان‌ها دامنه نقض حقوق زندانیان روز بروز افزایش پیدا می‌کند. با سیاستهای جدید تلاش می‌کنند که تسلیم شدن بر زندانیان را تحمیل کنند زندانیان بیمار آزاد نمی‌شوند.

مادران طرفداران صلح هستند

گولر بوغداچی از مادران عضو این گروه نیز خاطرنشان ساخت که اجتماع مادران بسیار مهم بوده و در این رابطه تاکید نمود که ما حافظان صلح هستیم. ما مراحل دشواری را پشت سر نهاده‌ایم و همچنان مراحل دشوارتری را نیز پیش رو داریم. ما هزینه‌های سنگینی را داده‌ایم. اکنون حاکمیت به تمامی دستاوردهای خلق کورد چشم دوخته است. ما به عنوان مادران صلح هیچگاه از انتقام سخن نگفته‌ایم. همه بدانند که مادران همیشه خواهان صلح بوده و خواهند بود.

گولر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که به دلیل عملیات گاره بسیار ناراحت شده و  فرزندان کورد و ترک آگاهانه کشته می‌شوند. ما حال و روز مادران ترک را درک می‌کنیم. اشک دیدگان ما مادران یکی هستند. ما سیاست‌ورزی نمی‌کنیم. ما برای صلحی شکوهمند و پایدار مبارزه می‌کنیم. برای چه باید، مشغول بحث و بررسی هستیم.

درخواست از مادرانی که در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها اجتماع کرده‌اند

بهیه گوک‌یوز سخنگوی مادران صلح با اشاره به گفته‌های جنگ‌طلبانه اردوغان اظهار داشت: ما برای آزادی این نظامیان به دفتر سازمان ملل متحد مراجعه کردیم. ساعت‌ها با آنان گفتگو کرده و خواهان پایان یافتن جنگ شدیم. به ما گفتند که هر چه در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم. اما در واقع هدف آنان خاتمه دادن به جنگ پلید نبوده است. دنیا در مقابل ما چشمان خود را بسته است. اما ما نیروی راه حل هستیم. مادرانی که در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها دست به اعتراض زده‌اند بیایند و با ما مبارزه را ادامه دهند. سیستم آنها را در مقابل مبارزه صلح‌طلبانه مادران مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. زبانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد زبان صلح نیست. با چنین زبانی صلح تحقق پیدا نمی‌کند. با خشم و انتقام چیزی تحقق پیدا نمی‌کند. لازم است که مادران از اعتصاب در مقابل دفتر حزب دمراتیک خلق‌ها دست کشیده و همراه با ما به دفتر سازمان ملل متحد مراجعه کنیم.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره با انزوای تحمیلی بر اوجالان نیز اظهار داشت که در صورتیکه حصر اوجالان برداشته شود، صلح نیز متعاقب آن خواهد آمد.

اوجالان نیروی حل مسئله را دارد

بعد از این سخنرانی، مادران شرکت کننده در این نشست در رابطه با چگونگی تداوم مبارزه‌ای مستمر به بحث و بررسی پرداختند. مادران صلح با تاکید بر این که اوجالان نیروی حل مسئله کورد را در اختیار دارد، بر لزوم مبارزه با انزوای وی تاکید کردند. مادران اظهار داشتند که علیرغم اعمال فشارها نیز  باید مبارزه صلح‌طلبانه گسترش پیدا کند.

در پایان مادارن صلح تصمیم گرفتند که در روزهای آینده به عنوان مادر، هیاتی را تشکیل و با نمایندگان احزاب سیاسی، سازمان‌های حقوق بشری و حقوقدانان دیدار کنند. مادران گفتند که در روزهای آینده این مرحله از مبارزات خود را آغاز می‌کنند.

نشست با شعار «ژن، ژیان، آزادی» خاتمه پیدا کرد.