ماردف در مورد کشتار سِواس بیانیه‌ای منتشر کرد

ماردف به مناسبت سالگرد کشتار سواس بیانیه‌ای صادر کرد و با بیان اینکه ۳۳ تن از روشنفکران و تلاشگران علوی در هتل مادیماک سوزانده و کشته شدند، گفت که اینگونه قتل‌عام‌ها به یکی از سنت‌های دولتی تبدیل شده است.

گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌عام سواس

فدراسیون انجمن‌های دموکراتیک مرعش (ماردف) بیانیه‌ای را به مناسبت سالگرد کشتار سواس منتشر کرد. در این بیانیه وقایع تاریخی رخ داده در مناطق مختلف ترکیه یادآوری شد و مشخص شد که دولت فاشیست و عقب مانده با ایدئولوژی اسلام سیاسی عامل بسیاری از کشتارها است.

در این بیانیه آمده است: «۳۱ سال پیش در ۲ ژوئیه، ۳۳ تن از روشنفکران و تلاشگران علوی که در فعالیت‌های پیر سلطان عبدال شرکت داشتند در هتل مادیماک شهر سواس سوزانده و کشته شدند. در حافظه اجتماعی ما، قتل‌عام سواس به عنوان سنگدلی و عقب‌ماندگی سیاسی دولت فاشیستی تثبیت شده است. پس از این کشتار، قلمرو آناتولی/مزوپوتامیا شاهد کشتارهای بسیار دیگری بوده است. از کشتار غازی تا پرسوس، از کشتار شهر آنکارا تا تقسیم، خلق بارها با مرگ و وحشیگری مواجه شدند.

تمام قتل‌عام‌هایی که در این ناحیه اتفاق افتاد نشان می‌دهد که این سنت دولت است. وقتی مردم به پیشینه کشتارها نگاه می‌کنند، مقامات دیده می‌شوند. ائتلاف‌های خونین در روزگار ما در دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ تجدید شده است.»

این بیانیه با این جمله خاتمه یافت: «بیایید نشان دهیم قاتلان نمی‌توانند خود را از دست ما نجات دهند، بیایید آنها را بازخواست کنیم!»