مدحت سنجار: از راه ائتلاف سیاسی دست‌یابی بە رهایی امکان‌پذیر است

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود کە ترکیە بە سوی آیندە‌ای تازه گام برداشتە و رهایی در آیندە از طریق دست‌یابی بە ائتلاف سیاسی امکان‌پذیر است

تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها چهارمین کنگرە اضطراری خود را با شرکت ریاست مشترک این حزب در تئاتر شادان گوک والی در منطقە منتشە شهر موغلا برگزار کرد. سزای تمللی نمایندە حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان، نمایندگان سیاسی، سندیکاها و سازمان‌های اکولوژیک و بسیاری از اعضای حزب در این کنگرە شرکت داشتند.

برای پیروزی گام در این راه گذاشتە‌ایم
در ابتدای این کنگرە، فویلا اردوغان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌های منطقە موغلا خواهان آزادی ایسل توغلوک و تمام زندانیان سیاسی شدە و در اینبارە افزود کە: ما بە عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها، برای آزادی و پیروزی کارگران و تمام ترکیە وارد این میدان شدە‌ایم و بە پیروزی هم دست پیدا می‌کنیم. 
مدحت سنجار ریاست مشترک این حزب هم ضمن اشارە بە آتش‌سوزی‌های گستردە جنگلهای موغلا در سال ۲۰۲۱ اظهار داشت: رویدادهای آن روزها را نباید هیچگاە فراموش کرد. این آتش‌سوزی نە تنها مصیبتی برای محیط زیست بود، بلکە مصیبتی برای مدیریت هم بود. این آتش‌سوزی‌ها در نتیجە بی‌توجهی سیستم و حاکمیت ایجاد شدند. 
مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد کە این حزب برای تغییر سیستم این کشور پا بە عرصە سیاست گذاشتە است. تا زمانیکە دمکراسی منطقە‌ای در این کشور نهادینە و تقویت نشود، آشتی و صلح در ترکیە برقرار نمی‌شود و هدف یک جمهوری دمکراتیک کە حزبشان آن را پیگیری می‌کند، تحقق پیدا نمی‌کند. بە همین دلیل است کە حزب دمکراتیک خلق‌ها دچار فشار و سرکوب می‌شود. می‌دانند کە این حزب تنها آلترناتیو برای سیستم کنونی ترکیە است. می‌دانند کە نیرو و ذهنیتی کە فرهنگ صلح و دمکراسی را برای آیندە تامین می‌کند، در این حزب قرار دارد.

مانع از انجام حملات خواهیم شد
سنجار در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره بە خروش روزهای نوروز گفت: سیستم از این روحیە حماسی دچار هراس شدە است و در همە جا مشغول دستگیری افراد فعال است. موغلا و نواحی دیگر کوردستان هم از این دستگیری‌ها بی‌نصیب نشدە‌اند. هر روز تعدادی از افراد دستگیر می‌شوند. هدف ایجاد فضای ترس و ارعاب است. می‌خواهند خلق را بە عقب‌نشینی وادارند. اما نمی‌توانند ما را بترسانند، ما با مبارزە مشترکمان می‌توانیم در مقابل این حملات بایستیم و مانع از این حملات بشویم. ما حرکتمان را برای رسیدن بە یک جمهوری دمکراتیک ادامە می‌دهیم.

تنها راە رهایی دستیابی بە ائتلاف بزرگ دمکراسی است
در بخش دیگری از سخنان خود مدحت سنجار اظهار داشت: مواجهه با قتل‌عام ارامنە در مسیر دمکراتیک کردن اهمیت داشتە و در این بارە خاطر نشان ساخت کە با انکار قتل‌عام ارمنیان صلح نمی‌تواند در این کشور نهادینە شود. 
سنجار با این گفتە بە سخنرانی خود خاتمە داد: اگر یکصد سال است کە در این کشور از کارگران کورد، ترک، عرب و چرکس و لاز و علوی درخواست می‌شود کە بە دشمنی با هم بپردازند، هم اکنون هم حاکمیت تلاش می‌کند تا از این میراث بهرە‌برداری کند. بە همین دلیل است کە باید مواجهه با دردها و درمان آنها تحقق پیدا کند. ایجاد یک جمهوری دمکراتیک کە هر انسانی را با هویت و اعتقدات خود، برابر بداند، تنها راە خروج از وضعیت کنونی است. و دست‌یابی بە ائتلاف دمکراسی و مبارزە مشترک این مسیر را نشان می‌دهد.