مردم با امکانات خود به مهار آتش‌سوزی پرداختند

مردم با وسایل و امکانات خود به مهار آتش‌سوزی مابین شهرستان‌های خانا آخپار (چنار) استان آمد و شمرخ استان مردین که در آن حداقل ۵ نفر جان خود را از دست دادند، پرداختند. مقامات دولتی ترکیه در ساعات صبح در محل حادثه حاضر شدند.

ترازنامه آتش‌سوزی

عواقب آتش‌سوزی روز گذشته بین شهرستان‌های خانا آخپار (چنار) استان آمد و شمرخ استان مردین در حال آشکار شدن است.

اهالی روستا می‌گویند: «آتش‌سوزی ناشی از جرقه سیم‌های برق روستای توبینیه در مدت کوتاهی به روستاهای تَزنه، هاتدیرین، رَشان، دِرِه، کَلَکه، هَربَره و بَخجای سرایت کرد و تا سد گوکسو ادامه داشت.

بیشترین آسیب آتش‌سوزی متوجه منطقه توبینیه در خانا آخپار شد.

اولین کسانی که در برابر آتش‌سوزی وارد عمل شدن مردم منطقه بودند. افرادی که با خودروهایی مانند تراکتور به مهار آتش‌سوزی پرداختند، مداخله مسئولان را ناکافی عنوان کردند.

منطقه کَلَکه که هم مرز با منطقه توبینیه است نیز در اثر آتش‌سوزی آسیب زیادی دید. گفته شد که شیخموس دَمیر، رسول یلماز، رزان یلماز و مَزَل دمیر که برای اطفای حریق از محله رفته بودند جان خود را از دست دادند. حسن دمیر یکی از مصدومان نیز برای مداوا به رحا اعزام شد. گزارش شده است افرادی که در حین مهار آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند بین ۱۷ تا ۲۰ سال سن داشته‌اند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفت: «در آتش‌سوزی که در محله کوکسالان و روستای یازچیچَیی از توابع استان آمد و روستاهای یوجه‌باغ و یِتکین‌لَر در منطقه مازی‌داغی استان مِردین رخ داد، ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۴ نفر در اثر آتش‌سوزی به طور جدی متاثر شدند.»

همچنین مشاهده شد که مزارع گندم و ذرت به مساحت تقریبی ۵ هزار هکتار بین دو محله در آتش سوختند. سیاستمداران کورد از ساعات شب به محل حادثه رفتند. رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) کَسکین بایندر، نمایندگان پارلمانی و شهرداران مشترک حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در جمع مردم حضور یافتند.

عایشه سَرا بوجاک کوچوک و دوغان هاتون که به منطقه آتش‌سوزی رفته بودند، پس از تحقیق و بررسی محل واقعه از مجروحانی که در بیمارستان تحت درمان بودند، عیادت کردند.

همچنین معلوم شد که صدها حیوان بین هر دو محله در آتش سوختند.

هلیکوپتر پس از آتش‌سوزی آب پاشید!

روسای مشترک دم پارتی تولای حاتم‌اوغوللاری و تونجَر باکرهان که بدلیل اینکه آتش‌سوزی در حال گسترش بود درخواست مداخله هوایی کردند و گفتند: «مداخله‌های زمینی برای آتش‌سوزی که ساعت‌ها ادامه دارد کافی نیست. مداخله هوایی باید بسیار فوری انجام شود. در صورت لزوم باید حمایت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش هر چه سریعتر آتش‌سوزی صورت گیرد.»

اگرچه تماس‌ها برای مداخله هوایی در طول شب ادامه داشت، اما مشاهده شد که هلیکوپترها مداخله‌ای در آتش‌سوزی نداشته و هلیکوپتر اطفای حریق پس از ساعت ۵:۰۰ صبح یعنی پس از پایان آتش‌سوزی، آبی که از سد گوکسو برداشته بود را روی بسته‌های کاه و یونجه ریخته است.»

تیم‌های آفاد نیز با تاخیر وارد منطقه شدند.

سخنگوی دم پارتی: وزیران اظهارات متفاوتی می‌کنند

عایشه‌گل دوغان سخنگوی دم پارتی در حساب رسانه‌ی مجازی خود با اشاره به وزیر بهداشت و وزیر کشور اظهار داشت: «دو وزیر درباره آتش‌سوزی که تقریباً ۶ ساعت پیش آغاز شده است و طبیعت و منطقه مسکونی را تحت تأثیر قرار داده است، دو اظهارنظر متفاوت می‌کنند. اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد با این اظهارات در مورد تلفات جانی، مجروحان و مفقودان شهروندان مغایرت دارد. شهرداری‌ها، سازمان‌های استانی-بخشی و نمایندگان مجلس در مناطق آتش‌سوزی، بیمارستان‌ها و میزهای بحران کار می‌کنند. ما از مقامات املاک می‌خواهیم که با شهرداری‌ها هماهنگ شوند و از وزارتخانه‌های مربوطه می‌خواهیم که با داده‌های واقعی به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

2 نفر به خاک سپرده شدند

جنازه رسول یلماز و شیخموس دمیر که بر اثر آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی کَلَکه شمرخ جان خود را از دست دادند در قبرستان محله به خاک سپرده شدند.

رؤسای مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) چیدَم کلیچگون اوچار و کسکین بایندر، نمایندگان پارلمانی دم پارتی، شهردارهای مشترک شهرداری‌های آمد، اِلح و مِردین و بسیاری از مردم در مراسم خاکسپاری شرکت کردند.