مسئول سیاست خارجی اروپا از نزدیکی توافق برجام خبر داد

یک مقام اروپایی در حالی امروز در تهران در مورد اختلافات باقی مانده بر سر احیای توافق برجام با طرف ایرانی مذاکره می‌کند که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد رسیدن به توافق خیلی نزدیک است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس بین‌المللی در قطر اعلام کرد  رسیدن به توافق بر سر احیای برجام "خیلی نزدیک" است.

این خبر در حالی بود که انریکه مورا، مسئول اروپایی هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین، در تهران برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات تلاش می‌کند.

او دیشب در توئیترش نوشت برای ملاقات با باقری کنی به تهران می‌رود، باید این گفتگوها به نتیجه برسند اما خیلی مسائل باقی مانده.

هیچ خبری از جزئیات اختلاف نظر طرفین بطور رسمی بیان نشده اما یکی از نکات اختلاف بر سر فعالیت منطقه‌ای و موشكی ایران است.

پیام‌هایی که از سپاه و ارکان قدرت در ایران به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که حکومت ایران می‌خواهد برجام قبلی را دوباره امضا کند، اما یک برجام جدید هم به آن اضافه نشود.

حسینیان مدیرکل بخش عربی وزارت خارجه ایران گفته برجام تغییری در مواضع منطقه‌ای ایران ایجاد نکرده است.

گفته می‌شود حکومت ایران همچنین خواهان حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا شده است.

این درخواست در حالی بوده که سپاه قدس به اقداماتش همچنان ادامه می‌دهد. همزمان با حملات موشكی به تأسیسات نفتی عربستان دیروز  تصاویر رهبران حوثی بر برج آزادی تهران نقش بست.

علاوه بر این مواضع جدید روسیه به دنبال جنگ اوکراین مانعی پیش روی احیای برجام بوده. گفته می‌شود امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفر اخیر به مسکو، به روسیه قول داده اگر در احیای برجام کمک کند، تهران نیز در دور زدن تحریم‌های آمریکا به مسکو کمک خواهد کرد.