نماینده اقلیم کوردستان در مجلس عراق: اسلحه و پولی که از ۱۸ کشور به اقلیم می‌آید، کجا می‌رود؟

سوران عمر کاندیدای پیروز جماعت عدالت کوردستان می‌گوید؛"آمریکا و ۱۷ کشور دیگر ۸ سال است که سلاح و پول تحت عنوان همکاری نیروهای ائتلاف به حکومت اقلیم کوردستان می‌دهند. این اسلحه‌ها، زره‌پوش‌ها، مهمات و ابزار نظامی کجا هستند؟ چرا در سنگرهای مقدم نیستند؟"

سوران عمر نماینده حزب جماعت عدالت در مجلس نمایندگان عراق در نوشته‌ای در صفحه‌ی شخصی فیسبوک خود اعلام کرد:"آمریکا و ۱۷ کشور دیگر مدت ۸ سال است، اسلحه و پول تحت عنوان نیروهای پیشمرگ به حکومت اقلیم کوردستان می‌دهند. به گونه‌ای که از سال ۲۰۱۴ و در ابتدای جنگ داعش آمریکا حدود ۱۰۰ میلیون مهمات و ابزار نظامی و ۱۲ هزار اسلحه و ۱۰۰۰ موشک نوع هل فایر و ۵۰ زره‌پوش و ۵ میلیون ابزار نظامی را روانه‌ی اقلیم کوردستان کرده است.

وی همچنین اعلام کرد:"همان سال سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت،'از سلاح و ملزومات نظامی که به کشور عراق داده‌ایم، آنها نیز حدود ۳۰۰ تن ملزومات نظامی را روانه اقلیم‌کردستان کرده‌اند'."

سوران عمر می‌افزاید:"پیش از این اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود: نقشه‌ی دوم آمریکا از جنگ علیه داعش، مسلح کردن نیروهای عراقی و در میان آنها نیروهای پیشمرگ است. از آن زمان آمریکا به نیروهای پیشمرگ پول پرداخت کرده و مشغول مسلح کردن نیروهای پیشمرگ و آموزش آن‌هاست. در سال ۲۰۱۶ نیز دیوید فیلیپ گفت: آمریکا حدود ۴۱۵ میلیون دلار به نیروهای پیشمرگه داده است."

این کاندیدای پیروز جماعت عدالت برای شورای نمایندگان عراق سپس افزوده است:"۱۷ کشور دیگر ائتلاف جنگ علیه داعش نیز به همین ترتیب با نیروهای پیشمرگه همکاری کرده و تیم آموزش در اقلیم کوردستان داشته و به طور مداوم به نیروهای پیشمرگه اسلحه داده‌اند."

وی در ادامه‌ی مطلب خود گفته است:"آمریکا حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای آموزش نیروهای عراقی و پیشمرگ خرج کرده است و برای این هدف نیز سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دلار اسلحه و زره‌پوش به پیشمرگه داده است. غیر از همه‌ی اینها نیز دو گردان را با همه‌ی ملزومات، اسلحه، مهمات و خودرو مسلح کرده است."

سوران عمر در پایان می‌نویسد:" این اسلحه‌ها، زره‌پوش‌ها، مهمات و ابزار نظامی کجا هستند؟ چرا در سنگرهای خط مقدم نیستند؟ چرا در بازار سیاه اسلحه فروشان هستند؟ چرا پیش مسئولین حزبی هستند؟ چرا پیشمرگه هنوز قربانی‌های زیادی داده و دو نیروی وابسته به حزب هستند؟ چرا اسلحه‌های پیشرفته و زره‌پوش‌ها در خیابان‌ها و داخل شهرها و در دست محافظان خانه‌هایتان هستند و از آنها استفاده می‌کنند؟"

شایان ذکر است که در هفته‌ی گذشته نیروهای تبهکار داعش در منطقه گرمیان دو حمله علیه نیروهای پیشمرگ انجام داده و به دلیل این حملات ۸ پیشمرگ شهید شدند و چندین پیشمرگ دیگر نیز مجروح شدند. همچنین به دلیل حملات دو شب گذشته‌ی تبهکاران داعش در منطقه مخمور ۱۰ پیشمرگه و سه شهروند غیرنظامی که باهم برادر بودند، جانباختند و ۵ تن دیگر نیز مجروح شدند که دو تن از آنها زن بوده‌اند. پس از این حملات تعدادی از فرماندهان نیروهای پیشمرگ اعلام کردند که اسلحه و اتومبیل‌های ویژه برای مقابله با تبهکاران داعش در اختیار ندارند. همین امر سبب نگرانی هموطنان و اعضای پارلمان اقلیم و بغداد شده است و بخشی از آنها نیز درخواست نموده‌اند که سرنوشت همکاری‌ها و سلاح‌هایی که توسط کشورهای جهان به نیروهای پیشمرگه داده می‌شود مشخص شود.