تحصن برای عدالت علیه انزوای امرالی

در نشست نمایندگان پارلمان با حزب دموکراتیک خلق ها انزوای سخت علیه رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان موجب نگرانی خلق کورد اعلام شد.

در نشست نمایندگان پارلمان با حزب دموکراتیک خلق ها انزوای سخت علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان موجب نگرانی خلق  کورد اعلام شد. نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها در اعتراض به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، اعتراضی  مداوم را درمقابل  وزارت دادگستری  آغاز کردند. این نمایندگان مجلس یادآور شدند که 21 ماه است کە هیچگونە خبری از  رهبر خلق کورد به دست ما نمیرسد، بنابراین این موضوع سبب نگرانی مردم بودە و  این کار نقض قوانین ملی و بین المللی است.

نمایندگان  حزب دموکراتیک خلق ها از شهر موش، گلستان کیلیچ گوچیگیت و همچنین نماینده آنها از وان سزای تملی در مورد این رویداد با خبرگزاری فرات  ANF گفتگو کردند.

زندان امرالی باید تعطیل شود(نظام زندان امرالی باید لغو شود) کوچیگیت گفت که نزدیک به 2 سال است که  رهبر خلق کورد عبدالله اوجلان خانواده و وکلایش را ملاقات نکرده است و برای همین در مورد تندرستی و وضعیت سلامتی او نگرانی هایی وجود دارد.

کوچیگیت گفت: "تاکنون هیچ پاسخی به درخواست های روسای مشترک و نمایندگان مجلس ما و وکلا داده نشده است. همانطور که در افکار عمومی منتشر شده است، کمیته سازمان پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (CPT) از جزیره امرالی بازدید کرد، اما شنیدیم که آقای اوجالان با این کمیتە ملاقات نکرده است، ما هیچ شانسی برای تایید این اطلاعات و اطمینان دادن به مردم نداریم، ما نگرانی های جدی در مورد سلامت آقای اوجالان داریم. بنابراین، انزوا باید فوراً پایان یابد و در مورد سلامتی آقای اوجالان باید اخبار موثق  به افکار عمومی ارائه شود.» کوچیگیت انزوا را روشی برای شکنجه و حکم اعدام در طول زمان تعریف کرد و گفت: انزوا جنایت علیه بشریت است، انزوا شکنجه است، ما می گوییم در مقابل این شکنجه ها نباید بیشتر از این سکوت کنیم. این حکم اعدام باید فورا متوقف شود، اگر وزارت دادگستری و دولت عدالت و توسعه جمهوری ترکیه را یک کشور قانونمند می بینند، باید قوانین را اجرا کنند، این کار خوبی نیست، لطف نیست، حق همه زندانیان در ترکیه. این انزوای استثنایی در امرالی باید لغو شود، که برای دموکراتیزه کردن کشور بسیار مهم است.

 انزوا بە همه مناطق ترکیه گسترش یافتە است

سزای تملی با اشاره به اینکه بزرگترین گام برای دمکراتیک شدن ترکیه پایان دادن به انزوا است، گفت:

مهمترین مشکلات ترکیه مسئله عدالت، قانون، جنگ و مسئله کورد است، وقتی مردم همه اینها را کنار هم بگذارند می بینند که ترکیه در یک بحران بسیار جدی و عمیق قرار دارد و نمی تواند راهی برای خروج از آن پیدا کند. بحران اما راه نجاتی وجود دارد، اول از همه پایان دادن به انزوا است، به همین دلیل است که ما مصرانه برای پایان دادن به انزوا مبارزه می کنیم، در اولین قدم می خواهیم آقای اوجالان بتواند فورا وکلایش را ملاقات کند و  در این زمینه چه از ناحیه فعالین اجتماعی و حقوقی تلاش زیادی داریم. تملی همچنین درباره محاصره پلیس صحبت کرد و گفت که انزوا در امرالی در ابتدا به همه مناطق سرایت کرد. تملی گفت: "امروز یک اقدام و اعتراض مداوم  را در مقابل وزارت دادگستری آغاز کردیم. ما نمایندگان دور هم جمع شدیم و بیانیه اولیه خود را بیان کردیم. این امر هر روز تکرار می شود و مبارزه با انزوا به عنوان یک حرکت مداوم ادامه خواهد داشت. ما یک بار دیگر این را دیدیم، انزوا به تمام نقاط ترکیه سرایت کرده است، دقیقاً مانند مراسم بیداری عدالت در استانبول، امروز در آنکارا محاصره شدیم، مقامات در وحشت شدیدی هستند و از کوچکترین استفاده هم دست بر نمی دارند. حقوق دموکراتیک نیروهای مسلح این دولت مانند یک نیروی شبه نظامی در تمام خیابان های ترکیه انزوا را گسترش داده اند، اصحاب مطبوعات را  که بیانیه ما را به گوش همگان رساندند ، مجبور کردند از میدان خارج شوند.