OHD در ارتباط با انزوای امرالی به دفتر ازمیر مراجعه کرد

جمعیت حقوق‌دانان برای آزادی ‌(OHD) شعبه ازمیر در ارتباط با انزوای امرالی به دفتر ازمیر مراجعه کرد.

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

جمعیت حقوق‌دانان برای آزادی ‌(OHD) شعبه ازمیر در ارتباط با انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر زندانیانی که در زندان مدل F با سطح امنیتی شدید امرالی زندانی هستند، به دفتر ازمیر مراجعه کرد. این جمعیت مورخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ نیز مراجعه‌ای انجام داده بود اما نتیجه‌ای دربر نداشت. این جمعیت درخواست کرد که در ارتباط با انزوای تحمیلی به وزارت دادگستری مراجعه‌ای صورت گیرد.

این درخواست نامه از سوی مدیریت شعبه این جمعیت ارائه شده است و گفته شده که بدلیل انزوای امرالی، وکلا و خانواده ۴۰ ماه است که هیچگونه اطلاعی ندارند. در ادامه گفته شده است که ارتباط زندانیان با جهان به تمامی قطع شده است و درباره زندگی آنان نگرانی‌هایی وجود دارد. درخواست نامه اینچنین ادامه پیدا کرده است‌: ‌«علیرغم این نگرانی‌های بجا نیز از روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تا کنون هیچ اطلاعی از زندانی‌ها موجود نیست. در این برهه هیچگونه ارتباط فیزیکی با آنان ایجاد نشده است، نه از طریق تلفن و نه از طریق نامه‌، هیچ ارتباطی ایجاد نشده است. این وضعیت، نگرانی‌های موجود را نیز بزرگتر می‌کند.»

در ادامه اشاره شده است که به مراجعات وکلا برای ملاقات بصورت منظم جواب داده نمی‌شود و چنین گفته شده‌: ‌«هر سه ماه یکبار مجازات دیسیپلین از نو تحمیل می‌شود و به این بهانه، برای ملاقات با خانواده‌ها مانع ایجاد شده و این ممنوعیت‌ها به شیوه‌ای مداوم انجام می‌شود. دادستانی جمهوری در بورسا به شیوه‌ای سیستماتیک هر ۶ ماه یکبار ممنوعیت ملاقات با وکلا را ایجاد می‌کند. تمامی مراجعات برای ملاقات مانع روبرو شده است. باید به همراه مراجعات و شکایات، همچنین اساس‌های تصمیمات ممنوعیت و دلایل این را نیز برای وکلا بیان کنند و این موارد را در UYAP  ثبت کنند. اما این درخواست‌ها رد می‌شوند. علیه این ممنوعیت‌های بی‌بنیاد، که بصورت پنهانی ادامه دارند و دارای هیچ بنیاد قانونی نیز نمی‌باشند، وکلا به قانون اساسی مراجعه خواهند کرد.‌»

باید شرایطی که راه را برای نگرانی‌ها می‌گشاید به پایان برسند

در این درخواست نامه مشخص شده است، مواردی که در امرالی به وقوع می‌پیوندند، نقض حقوق بین‌المللی و قانون اساسی ترکیه می‌باشند. درخواست نامه اینچنین ادامه پیدا کرد‌: ‌«دفاع از حاکمیت حقوق، حقوق بشر و تاثیرگذار کردن آن مفاهیم، وظیفه اصلی دفاتر می‌باشد. در عین حال در چارچوب قوانین وکالت باید شرافت وکالت و سیستم کاری آنان مورد حفاظت قرار گیرد، باید این کار طبق اهداف عدالت‌خواهانه و پایبندی به آن به شیوه‌ای شرافتمند انجام شود.‌» در ادامه گفته شده است که به مثابه هزار و ۳۳۰ وکیل آنان درخواست دارند که دفتر ازمیر در چارچوب مراجعات مورخ ۲۲.۱.۲۰۲۴ و به شماره ۲۰۲۴/۱۹۲۶-۴ با وزارت دادگستری ملاقاتی انجام داده و برای دیدار از امرالی و به پایان رساندن شرایط نامناسبت زندان، اقداماتی صورت دهند.‌