پ‌ک‌ک: بیایید کارزار آزادی جهانی‌مان را در اول ماه می به اوج جدیدی برسانیم

کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) اول ماه می را تبریک گفت و از همه خواست تا با رویدادهای اول ماه می امسال، کارزار جهانی آزادی را به اوج جدیدی برسانند.

بیاینه پ‌ک‌ک در ارتباط با اول ماه می روز جهانی کارگر

کمیته اجرایی پ‌ک‌ک که به مناسبت جشن اول ماه می روز کارگر بیانیه‌ای صادر کرد، از همه خواست تا در روز اول ماه می میدان‌ها را پر کنند تا کارزار جهانی آزادی که هدف آن آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، به اوج جدیدی برسد.

در این بیانیه که در آن به حملات اخیر رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ علیه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان نیز توجه شده است، این پیام آمده است: «به عنوان جنبش و مردم، با روحیه مقاومت امرالی و زاپ در مقابل این حملات مقاومت خواهیم کرد و ما قطعا پیروز خواهیم شد.»

بیانیه کمیته اجرایی پ‌ک‌ک به شرح زیر است:

«ما یک ماه می نوینی را که روز اتحاد، همبستگی و مبارزه طبقه کارگر است تجربه می‌کنیم. به عنوان جنبش آزادی کوردستان و مردم کورد، ما از اول ماه می ۲۰۲۴ با کارزار جهانی آزادی که هدف آن آزادی جسمانی رهبر آپو است، استقبال می‌کنیم. جنبش آزادی ما همه کارگران و زحمتکشان جهان را مخاطب قرار می‌دهد و همه نیروهای سوسیالیست و دموکراتیک را در بر می‌گیرد. ما معتقدیم که کارزار جهانی آزادی ما با کنش‌های ۱ ماه می قوی‌تر شده و به همه مناطق گسترش می‌یابد.

بر این اساس، اول ماه می را به همه رفقای‌مان به ویژه رهبر عبدالله اوجالان، مردم میهن‌دوست، دوستان سوسیالیست و دمکرات، کارگران و زحمتکشان، زنان و جوانان تبریک می‌گوییم. برای همه آرزوی موفقیت بزرگ در مبارزه برای آزادی، برابری مبتنی بر تفاوت ها و دموکراسی داریم. ما یاد و خاطره همه شهدای قهرمان‌مان را با احترام، عشق و قدردانی به ویژه شهدای بزرگ اول ماه می‌، رفقا عبدالقادر چوبوکچو، رمضان کاپلان و مهمت امین اصلان و همچنین شهدای میدان تقسیم اول می ۱۹۹۷ را گرامی می‌داریم. ما از همه مردم زحمتکش، میهن‌دوست و دوستان دموکرات‌مان می‌خواهیم که کارزار آزادی جهانی را با پُر کردن خیابان‌ها و میادین در اول ماه می به اوج جدیدی برسانند.

مردم و دوستان ما باید بیشتر از هر کسی از ۱ می صیانت کنند

روشن است که پس از ۸ مارس، روز جهانی زنان زحمتکش و نوروز، روز آزادی؛ ۱ می، روز اتحاد، همبستگی و مبارزه طبقه کارگر، امکان و فرصتی بزرگ برای توسعه و توده‌ای کردن کارزار جهانی آزادی ما در هر زمینه‌ای می‌باشد. مسلم است که مردم و دوستان ما در چهار بخش کوردستان، در سراسر خاورمیانه و در سراسر جهان از این امکان و فرصت به خوبی استفاده خواهند کرد. برای این کار، زحمتکشان و دوستان ما، بیش از هر کس دیگری، باید از اول ماه می صیانت کنند و فعالانه در همه جا شرکت کنند و کنش‌های اول ماه می را رهبری کنند. ما بر این باوریم که زنان و جوانان کورد آگاه، مردم آگاه و سازمانیافته کورد در همه جا این گونه عمل خواهند کرد و از اول ماه می بمانند نوروز صیانت خواهند کرد و آن را به روز کنش برای مبارزه آزادی ما تبدیل خواهند کرد.

اتحاد و همبستگی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است

همانطور که معلوم است اول ماه می روز اتحاد، همبستگی و مبارزه طبقه کارگر است و باید بصورتی که درخور این معنا باشد تجربه گردد. ما به عنوان کارگران و زحمتکشان کوردستان و سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری به اتحاد، همبستگی و مبارزه نیاز داریم. ما به عنوان مولد و ایجاد‌کننده نیرو، در واقع قدرت بالقوه توسعه وحدت، همبستگی و مبارزه در هر زمینه را داریم. اما باید این پتانسیل فعال شود و برای این امر باید آگاهی آزادی و برابری و سازماندهی آن ایجاد شود. اتحاد، همبستگی و به ویژه مبارزه تنها با چنین آگاهی و سازمانیابی سوسیالیستی می‌تواند وجود داشته باشد و توسعه یابد. فقط از طریق چنین مبارزه‌ای ممکن است طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم و جامعه‌ای که ایجاد می‌کنیم از غارت و چپاول مدرنیته سرمایه‌داری نجات یابد.

نظام مدرنیته سرمایه‌داری در حال حاضر متناقض‌ترین و متضادترین و در نتیجه ضعیف‌ترین دوره تاریخ خود را تجربه می‌کند. تضاد و تناقض مورد بحث در حالت هرج و مرج و بحران کامل ادامه دارد. سرکردگان نظام با جنگ جهانی سوم که بیش از سی سال به طول انجامیده به دنبال راهی برای برون‌رفت از این هرج و مرج و بحران هستند، اما راه‌حلی جز گسترش و تعمیق تضاد و درگیری نمی‌توانند ارائه دهند. بنابراین وظیفه‌ی نیروهای مدرنیته بدیل یعنی نیروهای مدرنیته دموکراتیک است که از هرج و مرج و بحران مذکور خارج شده و بر تضادها و تناقض‌ها فائق آیند. بنابراین نجات طبیعت و جامعه در دست نیروهای مدرنیته دموکراتیک است. با مبارزه برای آزادی، برابری و دموکراسی که توسط این نیروها انجام می‌شود، بشریت به زندگی آزاد و مدیریت دموکراتیک دست خواهد یافت. اول ماه می مؤثرترین نماد و الهام‌بخش چنین مبارزه‌ای است.

تقاضا برای آزادی رهبر آپو باید در اول ماه می افزایش یابد

اگر دقت کنید، همه چیز برای ارزش‌های سوسیالیستی ایجاد شده پس از انحلال سوسیالیسم واقعی گفته شده است، اما اول ماه می چیزی از معنای خود را از دست نداده است. اول ماه می همیشه نماد مؤثر سوسیالیسم و ​​مشعل مبارزه برای آزادی باقی مانده است. با تغییر پارادایم توسط رهبر آپو و پارادایم مدرنیته دموکراتیک که وی ایجاد نمود، معنای اول ماه می روشن‌تر شد، سوسیالیسم بر اساس آزادی زنان و اکولوژی اجتماعی بازتعریف شد و سوسیالیسم دموکراتیک علمی از سلطه قدرت و دولت رهایی یافت و ابزارهایی برای اجرای موفقیت‌آمیز آن ارائه شده است. بنابراین، مشعل ۱ می روشن‌تر و درخشان‌تر شده است.

از این نظر، سهم رهبر آپو در معنا و اثربخشی اول ماه می از اهمیت تاریخی برخوردار است. در این راستا، مطالبه آزادی جسمانی رهبر آپو در کنش‌های اول ماه می و گسترش پارادایم دموکراتیک، اکولوژیکی و آزادی‌خواهانه زنان رهبر آپو در همه جا یک وظیفه اساسی است که باید انجام شود و دِینی است که باید پرداخت شود. در واقع حزب و مردم ما برای انجام موفقیت‌آمیز این وظیفه، پرمعناترین مبارزه ایدئولوژیک، سیاسی و عملی تاریخ را انجام می‌دهند و به مؤثرترین نیروی مبارزه با نظام مدرنیته سرمایه‌داری تبدیل شده‌اند.

عملیات انقلابی منبعی از روحیه و انرژی برای ستمدیدگان است

امروز مردم کورد در هر میدانی ایستاده‌اند و کوردستان سنگر انقلاب آزادی است. زنان کورد با آگاهی، سازماندهی و کنش‌هایی که توسعه داده‌اند، انقلاب اجتماعی را رهبری می‌کنند. شجاعت و فداکاری که توسط جوانان کورد در امتداد خط فدائی آپویی ایجاد شده است الهام‌بخش همه است. مبارزه مردم کورد در برابر حملاتی که توسط دولت فاشیست، استعمارگر و نسل‌کش ترک انجام می‌شود مورد قدردانی همه ستمدیدگان است. عملیات انقلابی که توسط گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در همه عرصه‌ها به ویژه در منطقه زاپ توسعه یافته و ضربات وارده به ارتش فاشیست ترکیه که ارتش دوم ناتو است، نیروهای فاشیست- نسل‌کشی را به وحشت انداخته و به منبع بزرگ روحیه و انرژی برای همه ستمدیدگان تبدیل شده است. مقاومتی که مطبوعات آزاد کورد در برابر حملات در اروپا و ترکیه نشان داد، امید و اراده برای آزادی را بیشتر تقویت می‌کند.

بی‌شک همه این مقاومت‌ها شایسته ستایش و تجلیل هستند. قدرت زیادی به مبارزه برای آزادی، برابری و دموکراسی که مشمول ۱ می هستند می‌افزایند. آنها با خنثی‌کردن انواع عوام‌فریبی و دروغ‌های جنگ ویژه دیکتاتوری فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ، کوردستان را به سنگر مبارزه آزادی جهانی تبدیل می‌کنند. رفیق عبدالقادر چوبوکچو که در بیروت دوشادوش با مردم فلسطین در اول می ۱۹۸۲ به شهادت رسید، خواهری-برادری تاریخی مردم فلسطین و کوردستان را تقویت می‌کند و در عین حال دوستی ساختگی طیب اردوغان را نیز افشا می‌کند.

در حالی که مردم کورد و همه ستمدیدگان در حال تجربه روند اول ماه می هستند، بدیهی است که سیستم مدرنیته سرمایه‌داری و فرزند بدتینت و بدجنس آن یعنی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ، به حملات خود ادامه می‌دهند. از یک سو در حال توسعه حملات جدید اشغالگرانه علیه گریلاهای کورد در منطقه متینا است و از سوی دیگر فشار و وحشت را بر مطبوعات آزاد افزایش می‌دهد. هرچه سعی شود بیان و توضیح داده شود، حمله دولت بلژیک به شبکه‌های تلویزیونی کوردی نیز بخشی از این طرح است. بدیهی است که فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ و حامیان آن در دوره آینده به حملات مشابه ادامه خواهند داد. اما ما به عنوان جنبش و مردم با روحیه مقاومت امرالی و زاپ در مقابل این حملات مقاومت خواهیم کرد و قطعا پیروز خواهیم شد.

بر این اساس، ما یک بار دیگر به مقاومت توسعه‌یافته توسط گریلا در منطقه متینا و مقاومت مطبوعات آزاد تبریک می‌گوییم، به همه کسانی که میدان‌های ۱ می را پُر می‌کنند درود می‌فرستیم و از همه مردم‌مان می‌خواهیم که در هر کجا که هستند، فعالانه در کنش‌های اول می شرکت کرده و آن را  رهبری کنند.»