پولی که برای جنگ خرج می‌شود، پولی است که برای نان خرج نمی‌شود

عضو م‌ی‌ک دم پارتی بر تحول دموکراتیک علیه سیاست‌های اقتصادی، جنگی و نژادپرستانه حکومت فاشیستی تاکید کرد و گفت: «پولی که صرف جنگ می‌شود، پولی است که برای نان خرج نمی‌شود.»

کمپین نان و عدالت

سوتاپ آکداغ عضو هیئت اجرایی مرکزی (م‌ی‌ک) حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) و معاون رئیس مشترک کمیسیون کار، در مورد کمپین «نان و عدالت» با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

سوتاپ آکداغ خاطر نشان کرد کمپین نان و عدالت از ۱۹ جولای راه اندازی می‌شود و به خط جدید مبارزه تبدیل می‌شود و گفت: «می‌خواهیم در شهرهای مختلف با توجه به پتانسیل آن شهرها برنامه مبارزه را به پیش برده و با مشکلات موجود مواجه شویم. با اهالی شهرها دیدار می‌کنیم، در مورد مطالبات و مشکلات آنها صحبت می‌کنیم و با هم راه‌حل‌ها و پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم. به کمک مدیریت‌های محلی خود در مواردی که ما قدرت حل مشکلات و ‌چالش‌ها را داشته باشیم، مداخله می‌کنیم و مسائل فراتر از آنها را به عنوان یک مسئله سیاسی-مرکزی تعریف کرده و در مجلس، خیابان‌ها و هر جا که لازم است مطرح می‌کنیم تا به طور موثر حل و فصل شود.»

سوتاپ آکداغ بحث حداقل دستمزد را یکی از موضوعات اصلی دانست و تاکید کرد در نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت تامین و دسترسی به نیازهای اولیه غیرممکن شده است. آکداغ گفت: «در سیاست‌های ۱۰ سال گذشته، روند فقر به‌ شکل جدی تقویت شده است. میزان حداقل دستمزدی که در ژانویه تعیین شد ۱۷ هزار لیر است. اما در ۵ ماه گذشته ارزش واقعی این مبلغ به دلیل تورم به ۱۳ هزار لیر کاهش یافته است. تا پایان سال چقدر خواهد بود؟ احتمالا به ۱۰ هزار و یا کمتر کاهش می‌یابد. در این میان قیمت کالاها هم در حال افزایش است. قیمت برق، آب و گاز مصرفی در حال افزایش است. به همین دلیل است که می‌گوئیم سیاست اقتصادی که الان وجود دارد همه را به سمت گرسنگی می‌برد.»

سوتاپ آکداغ به سیاست‌های جنگی دولت هم اشاره کرد و گفت: «آنها سیاست جنگی را بسیار جدی در کل منطقه ادامه می‌دهند. آنها ده‌ها پایگاه در سراسر منطقه و خارج از کشور ساخته‌اند و دائماً برای عملیات‌های برون مرزی و نظامی هزینه می‌کنند. پولی که برای جنگ خرج می‌شود، پولی است که در واقع برای نان خرج نمی‌شود. به همین دلیل است که ما با عنوان نان و عدالت مبارزه خود را به پیش می‌بریم.»

سوتاپ آکداغ ادامه داد: «برای رسیدن به شرایط دموکراتیک و ساختن کشوری که هر یک از ما در آن عزتمندانه زندگی کنیم، نیازمند تحول هستیم. هدف کمپین نان و عدالت ما نیز این است که مشکلات را در جایگاه واقعی خود دیده و حل و فصل کنیم.»