قتل حکومتی شهروندان کورد

شبکه حقوق بشر کردستان از قتل دو شهروند در اثر تیراندازی و شکنجه نیروهای امنیتی در کرماشان و سنندج خبر داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان اطلاع دادە است کە ماموران اداره اطلاعات سنندج با احضار خانواده رامین فاتحی از بازداشت شدگان اخیر به آنها اعلام کرده‌اند که وی در بازداشتگاه اداره اطلاعات خودکشی کرده و جان خود را از دست داده است. اما چیاکو فاتحی، برادر این شهروند با رد ادعای اداره اطلاعات ایران از کشته شدن وی در اثر شکنجه خبر داده و گفته جسد وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه در بهشت محمدی دفن شدە است.

رامین فاتحی و برادرش، وریا فاتحی در تاریخ ۲۱ مهر توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شدند. راد فاتحی، خواهر این دو شهروند نیز روز بعد بازداشت شد. از سرنوشت وریا و راد فاتحی تا کنون اطلاعی به دست نیامده است.
در گردهمایی دهها هزار نفری دو روز گذشتە در برلین، رامین فاتحی یکی از شرکت کنندگان بود که بطور اتفاقی در مصاحبه با خبرنگار ایران اینترنشنال درباره دستگیری پدر، عمو و عمه خود سنندج گفت. حقوق بشر کردستان همچنین به نقل از یک منبع خود از کشته شدن یک شهروند به نام رامین کرمی ۳۱ ساله اهل سرپل‌ذهاب در جریان اعتراضات کرماشان خبر داد. به گفته این منبع، رامین کرمی در تاریخ ۲۰ مهر در جریان اعتراضات کرمانشاه با تیراندازی نیروهای امنیتی مجروج و پس از ۸ روز خبر جان‌باختن وی از سوی نهادهای امنیتی به خانواده‌اش اطلاع داده شد.

 این  شهروند در ۲۸ مهر با حضور گسترده نیروهای امنیتی در آرامستان کل‌ داوود سرپل‌ذهاب به خاک سپرده شده است. نهادهای امنیتی از خانواده این شهروند تعهد کتبی گرفته‌اند که نباید خبر کشته شدن فرزندشان اطلاع‌رسانی شود.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید از آغاز اعتراض‌های اخیر تا کنون ۳۹ معترض شامل دست‌کم ۵ کودک در اثر تیراندازی یا شکنجه نیروهای  نظامی-امنیتی در شهرهای اورمیه، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، سقز، سنندج، مریوان، کرمانشاه،‌ اسلام آباد غرب، ایلام، بوکان، قزوین، ورامین و کرج کشته شده‌اند. در این مدت بیش از ۸۰۰ معترض در اثر تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی مجروج و بیش از دو هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.