راه برون رفت از بحران در حل مسئله کوردها نهفته است

ابراهیم شاهین رئیس سابق SMMMO، با بیان اینکه بحران اقتصادی در کوردستان و ترکیه هر روز عمیق‌تر می‌شود گفت: «راه برون‌رفت از بحران اقتصادی، حل مسئله کوردها از راه‌های دموکراتیک است.»

به دلیل سیاست‌های جنگی دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ بحران اقتصادی در ترکیه و کوردستان روز به روز عمیق‌تر می‌شود. به دلیل بحران اقتصادی خط فقر به ۶۶ هزار لیره افزایش یافته و این در حالی است که حداقل دستمزد در کوردستان و ترکیه ۱۷ هزار لیره است. تعداد شهروندانی که با حداقل دستمزد زندگی می‌کنند بیش از ۵۰ درصد است.

به دلیل سیاست‌های جنگی دولت آ‌ک‌پ و بودجه‌ای که برای جنگ هزینه می‌کند، مردم محکوم به گرسنگی هستند. به دلیل بحران اقتصادی، روزانه صدها کسب و کار تعطیل می‌شود و بیکاری و فقر در حال افزایش است.

ابراهیم شاهین رئیس سابق SMMMO، اظهار داشت که لیره ترکیه بیش از پیش در حال از دست دادن ارزش خود است. شاهین از آسیب جدی به اقتصاد کشور در جریان انتخابات خبر داد و بیان داشت که پس از انتخابات با افزایش قیمت همه چیز، در واقع صورتحساب را از جیب مردم پرداخت خواهند کرد. شاهین اظهار داشت یکی از شهرهایی که بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی دیده شهر وان است و گفت: «دلایل بحران در کشور ما این است که سیاست‌های تولید و اشتغال با منابع وارداتی جبران می‌شود و شرایط امنیتی و قانونی برای سرمایه‌گذاران برقرار نیست. هزینه‌های غیر ضروری حذف نمی‌شوند و حاکمیت قانون ایجاد نمی‌شود.»

 

شاهین در پایان علت اصلی بحران اقتصادی در کوردستان و ترکیه را حل نشدن مسئله کورد عنوان کرد و گفت: «اگر مسئله کورد از راه‌های دموکراتیک حل شود، میزان بودجه در حوزه اقتصادی می‌تواند به حدی افزایش یابد که به توسعه کشور و حل بحران کمک کند.»