«راهپیمایی احترام به اراده» به سمت جولمرگ آغاز شد

«راهپیمایی احترام به اراده» که توسط دم پارتی از استانبول تا جولمرگ علیه غصب شهرداری راه‌اندازی کرده است آغاز شد.

«راهپیمایی احترام به اراده» به رهبری حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) علیه غصب شهرداری جولمرگ توسط دولت ترکیه آغاز شد.

در استانبول، بسیاری از مردم از جمله نمایندگان پارلمانی دم پارتی، چیچک اوتلو، چنگیز چیچک و علی بوزان از ساعات اولیه صبح در مقابل سازمان منطقه کادی‌کوی دم پارتی گرد هم آمدند. راهپیمایان که تی‌شرت‌هایی با نوشته «قیم برو گم شو» پوشیده بودند، قبل از آغاز راهپیمایی بیانیه‌ای ارائه کردند.

چیچک اوتلو، نماینده پارلمانی دم پارتی گفت: «ما با مقاومت گسترده مردمی در وان نشان دادیم که ما، کوردها و مردم ترکیه، به عنوان کارگر و جنبش چپ، هرگز در برابر فشارها و انتصابات قیم رژیم فاشیستی آک‌پ سر خم نخواهیم کرد. تحصن‌های برای عدالت که پس از انتصاب قیم با شعار «استانبول حامی جولمرگ است» شروع کرده‌ایم، هر روز به رشد خود ادامه می‌دهد. با متحد کردن همه مردم از استانبول تا آمد، از آمد تا ازمیر، از ازمیر تا سامسون و شرنخ، ما در حال گسترش مبارزه علیه غصب قیم رژیم آک‌پ هستیم.»

چیچک اوتلو با اشاره به راهپیمایی به سمت جولمرگ گفت: «این راهپیمایی عدالت‌خواهی به معنای گفتن «نه» به غصب اراده مردم کورد است. این راهپیمایی راهپیمایی برای صیانت از کار و آزادی ماست. این راهپیمایی پاسخی به رژیم آک‌پ است که مردم ما را با آتش‌زدن جنگل‌های کوردستان قتل‌عام کرد. ما از استانبول به جولمرگ راهپیمایی می‌کنیم تا از حق زندگی و حق اراده خود در شهرداری‌ها دفاع کنیم. ما شهردارهای مشترک خود را انتخاب خواهیم کرد. راهپیمایی ما برای عدالت ادامه خواهد داشت و قیم‌ها می‌روند و ما می‌مانیم. زنده باد مبارزه متحد ما.»

پس از بیانیه، شعارهایی سر داده شد و ۱۰ نفر از راهپیمایان استانبول توسط اعضای حزب به جولمرگ اعزام شدند.

در هر شهری که گروه از آن بازدید خواهد کرد، شرکت‌کنندگان جدیدی در راهپیمایی حضور خواهند داشت.

ازمیر

راهپیمایان از منطقه دریای اژه نیز در ازمیر گرد هم آمدند. وَزان کارابولوت، رئیس مشترک استانی دم پارتی ازمیر، نسلی‌شاه چتین‌کایا، رئیس مشترک استان موغلا و بورجوگل چوبوک، نماینده پارلمانی ازمیر نیز در گروهی بودند که در آنکارا با راهپیمایان که از استانبول به راه افتاده بودند، دیدار خواهند کرد. این گروه در مقابل نمایندگی منطقه‌ای اژه حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ) تجمع کردند و قبل از راهپیمایی بیانیه‌ای صادر کردند.

محمد کوروش، رئیس مشترک دم پارتی در استان ازمیر اظهار داشت که آک‌پ در مقابل مقاومت مصمم مردم باید در تصمیم غصب یک گام به عقب بردارد و گفت: «رئیس مشترک ما که با اراده مردم انتخاب شد. تلاش شد تا اراده مردم جولمرگ غصب شود. بدیهی است که دولت آک‌پ به تدریج این سیاست را گسترش خواهد داد. بنابراین قیم تعیین شده برای شهرداری جولمرگ تنها به مردم کورد محدود نمی‌ماند. برای برقراری آزادی، دموکراسی و صلح باید یک روند مبارزه شدید آغاز شود. این راهپیمایی که از سراسر ترکیه و کوردستان برگزار می‌شود با هدف حذف کودتا و احترام به اراده مردم است.»

راهپیمایان پس از این بیانیه در میان تشویق، شعار و هلهله به سمت آنکارا حرکت کرد.