«راهپیمایی برای احترام به اراده» در آدانا: ما رژیم استعماری را رد می‌کنیم

«راهپیمایی احترام به اراده» که تحت رهبری دم پارتی آغاز شد، به آدانا رسید. جیلان آکچا، عضو دم پارتی، علیرغم وجود موانع، در سخنرانی خود در این کنش گفت: «ما رژیم استعماری که شما اجرا کردید را نمی‌پذیریم.»

«راهپیمایی احترام به اراده» که به رهبری حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) از استانبول راه‌اندازی شد، به آدانا رسید. راهپیمایان که در پارک اینونو مورد استقبال قرار گرفتند، با وجود موانع پلیس در آنجا بیانیه دادند.

جیلان آکچا جوپولو، نماینده پارلمانی دم پارتی استان آمد یادآور شد که آنها برای حق رای و انتخاب شدن راهپیمایی کردند و گفت: «ما خواستار یک جمهوری برابر، آزاد و دموکراتیک برای همه هستیم.» جوپولو با بیان اینکه کسانی که در قتل سینان آتش محاکمه شدند، قاتلان حسن فرید گدیک نیز بودند، گفت: «آنها آشکارا توضیح دادند که آتش را به قتل رسانده‌اند، پلاک افراد را از سیستم پلیس زیر سوال برده‌اند، سیگنال‌های تلفن را ردگیری کرده‌اند و اینکه آنها با همکاری پلیس دست به ترور زدند.»

«اینها در خیابان متفاوت و در تریبون‌ها به طور متفاوت بازی می‌کنند»

جوپولو گفت: «اما به جای جلوگیری از آنها، همان پلیس سعی دارد به دوست ما حمله کند که می‌خواهد صدای خود را از اینجا برای جولمرگ بلند کند. ما این درک و نگرش را محکوم می‌کنیم. محمد صدیق آکیش فقط به دلیل انجام سیاست به ۱۹ سال زندان محکوم شد. کسانی که زنان و انقلابیون را در وسط خیابان به قتل می‌رسانند، آزادانه راه می‌گردند. ما این درک و نگرش را محکوم می‌کنیم. همچنین ما این رژیم استعماری را رد می‌کنیم.»

جوپولو با اشاره به اینکه سیستم قیم در زمان حزب عدالت و توسعه و کنعان اورن اجرا شد، گفت: «دولت می‌گوید ما وضعیت فوق‌العاده را لغو کردیم و برابری را آوردیم. اینها در خیابان متفاوت و در تریبون‌ها به طور متفاوت بازی می‌کنند.»

«ما آن را با مبارزه سازمان‌یافته آزاد خواهیم کرد»

جوپولو با اشاره به اینکه با مبارزه آزاد خواهند شد، اظهار کرد: «مبارزه این مردم که تمام زندگی‌اش به مبارزه تبدیل شده است شرافتمندانه است، حق با ماست و مردم در کنار ما هستند. فرماندار غاصب آنجا باید فوراً به آنکارا برگردد. ما خواستار حذف فوری این آیین‌نامه هستیم. ما می‌خواهیم که این عملیات نسل‌کشی سیاسی علیه مردم کورد فورا پایان یابد. ما قانون استعماری شما را نمی‌پذیریم. ما از طریق مبارزه سازمان‌یافته از ادرنه تا ایدیر، از ازمیر تا آدانا، از آدانا تا جولمرگ آزاد خواهیم شد.»

پلیس به روزنامه‌نگاران حمله کرد

پس از سخنرانی، جمعیت می‌خواست در پی تحصن به سمت ساختمان سازمان استانی دم پارتی آدانا در خیابان جمال گورسَل راهپیمایی کنند. پلیس اعلام کرد که در صورت سردادن شعار در میان جمعیت مداخله خواهد کرد. پلیس به جمعیتی که در خیابان راهپیمایی می‌کردند و شعار می‌دادند حمله کرد. در این میان افراد زیادی از جمله خبرنگاران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

جمعیت با وجود ممانعت پلیس به سمت ساختمان استان رفتند.