رسیدگی به پرونده دوم کوبانی آغاز شد

جلسه رسیدگی به «پرونده دوم کوبانی» که در مورد ۵ نماینده سابق ه‌د‌پ است آغاز شد.

پرونده دوم کوبانی

بین ۶ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۴، اعتراضاتی علیه حمله داعش به کوبانی و حمایت دولت اشغالگر ترکیه از آن برگزار شد. محاکمه اعضای ه‌د‌پ به دلیل حمایت از آن کنش‌ها ادامه دارد. در این راستا شکایتی علیه هدا کایا، سرپیل کمالبای، فاطما کورتولان، پرو دوندار و گارو پایلان، نمایندگان سابق ه‌د‌پ تشکیل شد. جلسه رسیدگی به این پرونده در بیست و دومین دادگاه کیفری عالی آنکارا در پردیس زندان سینجان در حال برگزاری است. در این جلسه تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی)، نمایندگان مجلس و اعضای کنگره دمکراتیک اسلامی (د‌ی‌ک) نیز حضور داشتند.

زندانی سیاسی هدی کایا از طریق SEGBİS در جلسه زندان زنان سینجان شرکت کرد.

در این جلسه دادگاه اتهامات مطرح شده در کیفرخواست را یادآور شد. سپس هدی کایا سیاستمدار سخنرانی کرد. کایا گفت: «این کیفرخواست به عنوان کپی بدی از کیفرخواست‌های قبلی برای من آمده است. در آنها به خاطر سخنانم که حاوی هیچ توهینی نیستند مورد اتهام قرار گرفته‌ام. در سخنرانی‌های من همیشه میل به صلح و برابری وجود دارد. اما این اتهامات به قصد انتقام از من پیش کشیده شده است. حتی اگر تنها بمانیم، هرگز به دروغ متوسل نخواهیم شد.»

هدی کایا از درج درخواست کمک برای نجات مجروحان حوادث جزیر در این پرونده ابراز ناراحتی کرد.

زیلان لونت‌اوغلو، وکیل دادگستری، به پرونده‌هایی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ رخ داده است، اشاره کرد و یادآور شد که ۱۱ سال از این پرونده می‌گذرد. زیلان لونت‌اوغلو گفت که اعضای حزب عدالت و توسعه به دلیل اقدامات خود تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، اما سیاستمداران ه‌د‌پ تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در نهایت دادگاه جلسه را برای بررسی بیشتر به تعویق انداخت.