سازمان حقوق بشر: از وضعیت فرات شیشمن اطلاعی در دست نیست

شعبه استانبول سازمان حقوق بشر در خصوص فرات شیشمن، عضو ه.پ.گ اعلام کرد که وی در حالیکه مجروح بوده است، دستگیر و مدت ٣١ روز است که از سرنوشت وی اطلاعی در  دست نیست.

شعبه استانبول سازمان حقوق بشر در خصوص فرات شیشمن، عضو نیروهای مدافع خلق که در عملیات ١٩ آوریل در منطقه بستا از توابع شرنخ و سرت مجروح و به اسارت نیروهای ترک درامده بود اطلاعیه‌ای صادر کرد. پیش از این در خصوص شیمشمن گفته شده بود که وی جان خود را از دست داده است، اما بعد از مدتی وزیر امور کشور ترکیه، سیمان سویلو فاش کرده بود که وی زنده است.

گولسرن یولری، ریاست سازمان حقوق بشر، شعبه استانبول در این باره اعلام نمود که در خصوص وضعیت شیشمن هیچگونه اطلاعی به خانواده و وکلای وی نداده‌اند، یولری همچنین اعلام نمود که این بی‌خبری نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و در این باره اظهار داشت: به خانواده‌ها و وکلای شیشمن هیچگونه اطلاعی از وضعیت وی نداده‌اند. لازم است مسئولان فورا باید حقوق قانونی وی را به جا آورده و وضعیت وی را برای خانواده و وکلای وی تشریح کنند.

خواهر شیشمن، لیلا کلیچ در این باره اظهار داشت که بیش از یک ماه است که هیچ اطلاعی از سرنوشت بردارم نداشته و در این باره اظهار داشت: در این باره به دادستانی جمهوری در شرنخ مراجعه کرده‌ایم. تست DNA دادیم. در خصوص نتایج این تست نیز تا کنون پاسخی به ما نداده‌اند. با گذشت یکماه از دستگیری وی، هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی به ما نداده‌اند. روز بروز بر نگرانیهای ما افزوده می‌شود.

نوروز اویسال وکیل این خانواده خاطرنشان ساخت که علیرغم اینکه بیش از یک ماه است از وضعیت وی هیچگونه اطلاعی در دست نیست، از روند دستگیری و مسائل حقوقی آن خبری در دست نیست. با دادستانی شرنخ دیدار کرده‌ایم و خواستیم که در خصوص این مسئله به صورت قانونی به ما اطلاع بدهند، زیرا در خصوص این پرونده تصمیم گرفته‌اند که اطلاعاتی را در اختیار ما نگذارند. این روند غیر حقوقی و غیر قانونی است. ابتدا اعلام کردند که جان خود را از دست داده است، سپس خاطرنشان ساختند که تحت بازجویی قرار دارد و اکنون نیز می‌گویند که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

دادگاه صلح شرنخ اعلام می‌کند که وی در ٩ آوریل دستگیر شده است و مایل به ملاقات با وکلا و خانواده نیست. در همین رابطه از وی امضا گرفته‌اند. اما چگونه امکان دارد که شخصی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه قرار داشته باشد و  بتواند چنین نامه‌ای را امضا کند؟ ما به خوبی می‌دانیم که در زمان شکنجه چه اقداماتی را انجام می‌دهند. هم اکنون نیز در مقابل شیشمن فرایندی غیر قانونی در پیش گرفته شده است.