شکست نشست بازنویسی قانون اساسی سوریه به دلیل عدم حضور نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه

نشست هیئت بازنویسی قانون اساسی سوریه با ریاست سازمان ملل و بدون دعوت کوردها دوباره شکست‌خورده و به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

روز ۲۱ مارس نشست کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس با ریاست گیر پترسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد. هفتمین دوره این نشست پایان یافت. هیاتی که از ۴۵ عضو تشکیل‌شده بود و همچنین رژیم، سازمان‌های مدنی و گروه‌های اپوزیسیون به مدت ۴۰ روز در رابطه با "هویت دولت"، "سمبل‌های دولت"، "اساس اداره دولت" و "ایجاد مکانیسم دولت" صحبت کرده‌اند، اما این نشست یک‌بار دیگر شکست‌خورده و به نتیجه نرسید.

قرار بود پس ‌از این نشست احمد کوزباری نماینده هیأت رژیم و هادی الباهرای نماینده اپوزیسیون، کنفرانسی مطبوعاتی به‌صورت مشترک برگزار نمایند. اما بدون اعلام هیچ دلیلی نشست پایان یافت.

همچنین پترسون بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام نمود "طیف‌ها و طرف‌های مختلف بر سر پیش‌نویس قانون اساسی به توافق نرسیده‌اند."

لازم به ذکر است که از اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه برای شرکت در بازنویسی قانون اساسی دعوت نشده ‌است. این در حالی است که ۳۲ درصد خاک سوریه در کنترل این اداره است.

در نشست ششم بازنویسی قانون اساسی که در روز ۱۸ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گیر پترسون اعلام نمود، تاکنون گفت‌وگوها سودمند نبوده‌اند.