شعله‌ور شدن اعتراضات به دنبال سخنان تکراری خامنه‌ای

روز گذشتە چند ساعت بعد از سخنرانی علی خامنه‌ای رهبر نظام که اعتراضات مردمی را "حوادث جزئی" خطاب کرد، صدای "مرگ بر دیکتاتور" در خیابان‌های روژهلات و ایران بار دیگر طنین‌انداز شد.

روز گذشتە چند ساعت بعد از سخنرانی علی خامنه‌ای رهبر نظام که اعتراضات مردمی را "حوادث جزئی" خطاب کرد، صدای "مرگ بر دیکتاتور" در خیابان‌های روژهلات و ایران بار دیگر طنین‌انداز شد. ولی فقیه در حالی همان روایت‌های تکراری قبلی را دوباره بازگو کرد که مردمان ایران نشان دادند چیزهای تازه‌ای برای گفتن دارند. دیشب در شهرهای مختلف کردستان از جمله در محلات ایلام تا کرماشان و سنه و مهاباد و اورمیه، خیابان در تسخیر جوانانی بود که جهان را با آزادگی خود به وجد آورده‌اند. انقلاب "زن، زندگی، آزادی" فصل تازه‌ای از تاریخ ایران است که آوازەای جهانی یافته است. فصلی جدید از نسلی جدید که تاریکی و تباهی را بر نمی‌تابد.

دیشب و در حالی که طولانی‌ترین اعتراضات خلق‌های ستم‌دیدەی ایران در طول حاکمیت چند دهه ظلم جمهوری اسلامی را شاهد هستیم، خیابان‌ها به تسخیر جوانانی درآمد که گرچه نقشی در روی کار آمدن این حکومت  ندارند اما برای راهی کردن آن مصمم بنظر می‌رسند.

صحبت از نظام مستبدی است که رهبر آن پس از این همه درد و رنج می‌آید و قیام مردم را حوادث جزئی قلمداد می‌کند. خامنه‌ای سعی کرد خود را آرام نشان دهد و به مزدوران و سرکوبگرانش روحیه ببخشد، در حالی که همه می‌دانند در دلش طوفان بود.
این روشی شناخته شده میان همه دیکتاتورهای جهان است که هرگز از مردمشان عذرخواهی نکردند و سرانجام ساقط شدند. تاریخ ستمگران مملو از تکرار است.

درستی ادعای خامنه‌ای را باید از معترضان در کف خیابان پرسید که قریب یکماه است با شجاعتی مثال‌زدنی در برابر نیروهای جهل و جور او مقاومت می‌کنند. خامنه‌ای پشت دیوارهای بتنی و در میان نظامیانش حرف می‌زند اما خیابان همچنان مال مردم است و شب یار انقلاب.

دیشب در حالی مردم خشمگین در شهرهای مختلف بپاخاستند که کوردستان همچنان صحنه جنگ دختران و پسران کورد با نیروهای اهریمنی سپاه بود. فقط دیشب در قیام کرماشان و سنندج، حداقل سه نفر شهید شده‌اند و این خبر را شبکه حقوق بشر کردستان تأئید کرد.

سنندج شهری بود که مقاومتش محرک اصلی قیام دیشب در سایر شهرها بود. شهری که پس از اعتراضات به جانباختن شلر رسولی در مریوان و آغاز اعتراضات به قتل ژینا امینی در سقز، تاکنون آرام نگرفته و یک دژ محکم آزادیخواهان بوده که پایەهای نظام را به لرزه درآورده است.

تبلیغات رسانەای گسترده علیه کردستان و حمله به نیروهای آزادیخواه آن در کنار سرکوب خونین و سفر مقاماتی چون وزیر کشور به سنه هم نتوانست که آتش قیام کردها را خاموش کند. اعتصابات روزانه در کردستان در کنار اعتراضات شبانه، فضای انقلاب را زنده نگه داشته است.

تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد نیروهای ضد شورش دیشب در شهرهای اورمیه، ایلام، مهاباد، بوکان، بانه، سقز، مریوان و کرماشان نیز به مردم حمله کردند. همین تصاویر نشان می‌دهد که مردم هم از خود دفاع می‌کنند و دستی که به ناحق برای سرکوب بلند شده را با زور پایین می‌آورند.

فقط در یک منطقه کرماشان که گفته میشود عمدتا یارسانیان در آن ساکن هستند، دستکم ٤٠ نیروی سرکوبگر حکومتی دیشب در در جریان دفاع مشروع مردمی زخمی شدند. در تهران پایتخت تا گیلان و چندین شهر دیگر نیز اعتراضات پراکنده دیشب در محلات همچنان ادامه یافت و فضای انقلاب را زنده نگه داشت.