شن اوغلو: عملیات برون مرزی ادامه طرح‌های سرکوب است

 سدات شن اوغلو سخنگوی مشترک کنگره دمکراتیک خلق‌ها (HDK) اظهار داشت که عملیات‌های برون مرزی تداوم سیاست‌ها و طرح‌های سرکوب هستند. این عملیات‌ها با تحمیل انزوا بر عبدالله اوجالان در ارتباط هستند. دست‌یابی به راه حل در امرالی امکان‌پذیر است.

عملیات برون مرزی ارتش اشغالگر ترک از ۲۳ آوریل از سوی نیروهای مسلح ارتش ترک در مناطق آواشین، زاپ و متینا در جنوب کوردستان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. این عملیات بعد از تماس تلفنی بایدن با اردوغان اغاز شد. سکوت حکومت اقلیم کوردستان علیه این حمله نیز همچنان ادامه دارد که این مسئله نیز ابعاد گسترده این عملیات را مشخص می‌کند.

سدات شن اوغلوسخنگوی مشترک کنگره دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به عملیات برون مرزی ارتش ترک اعلام کرد که عملیات نظامی و تحمیل انزوا بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان به هم مرتبط هستند.

تداوم طرح‌های سرکوب

سدات شن اوغلو اظهار داشت که سیاستهای تهاجمی و تجاوزکارانه حاکمیت تاریخچه دور و درازی دارند. این وضعیت می‌تواند از دوره تاسیس جمهوری پیگری شود. سیستم ترکیه بر اساس نابودی و سرکوب کورد در یکصد سال اخیر ایجاد شده است و تداوم دارد. اگر ما ابعاد فعلی و عملی این روند را درک کنیم، می‌بینیم که فرایند تهاجمی و تجاوزکارانه از سال ۲۰۱۴ در روژآوا، شنگال، جنوب کوردستان مجددا به فعلیت درآمده‌اند. ای عملیات بر طرح نابودی و امحا استوار است. هدف اصلی رژیم ترک اینست که کورد به موقعیت سیاسی و ملی خود دست پیدا نکند.

کورد دیگر مانند گذشته نیست

سدات شن اوغلو درادامه افزود: حملاتی که علیه کورد صورت گرفته‌اند، تنها در ترکیه ادامه نیافته و از ابعاد بین المللی برخوردارند. این عملیات با موافقت آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شده است. مسئله این است؛ یا کورد در خاورمیانه به حقوق ملی و تاریخی خود دست پیدا می‌کند، یا باید صد سال آینده را نیز از دست بدهد. یعنی معادله‌ای که خلق کورد در آن قرار گرفته است تا این اندازه دشوار و حساس است. اما دیگر نه خاورمیانه و نه کورد، در موقعیت قبلی خود قرار ندارند. ترکیه نیز ترکیه گذشته نیست. این مسئله در عملیات اخیر بار دیگر نیز مطرح شده است. حاکمیت در این عملیات با شکست مواجه شده است. به همین دلیل دست به حمله مجدد زده است. اما این حملات چهل سال است که ادامه دارند. اما به هیچ نتیجه‌ای نیز دست نیافته اند. پیش از این نیز در زاپ، عملیاتی را آغاز کردند، اما در آن عملیات نیز موفقیتی کسب نکردند.

عملیات‌های نظامی با انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان ارتباط دارند

سدات شن اوغلو خاطرنشان ساخت که حملات و عملیات گسترده همچنان ادامه دارند، این حملات با تشدید انزوا بر آقای اوجالان در ارتباط هستند. همان زمان که آقای اوجالان در سال ۱۹۹۹ به ترکیه مسترد شد، این حملات نیز ادامه داشتند. سیاستهای جنگ طلبانه تا امروز نیز ادامه دارند. نمی‌توان  گفت که این حملات با تشدید انزوا بر آقای اوجالان در ارتباط نیستند. برداشتن حصر در امرالی همزمان می‌تواند آینده این سیاستهای تجاوزکارانه را نیز مشخص کند. آقای اوجالان برای دست‌یابی به راه حلی برای مسئله کورد در خاورمیانه، برای دست‌یابی به حیاتی آزاد و برابر تلاشهای فراوانی را انجام داده است.  پارادایم آقای اوجالان برای دست‌یابی به حل مسئله کورد بسیار مهم است. اما حاکمیت میز گفتگو و مذاکرات را بر هم زده و بعد از آن نیز فرایند راه حل خاتمه پیدا کرد.

راه حل مساله کورد در امرالی قرار دارد

سدات شن اغلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بخش بزرگی از جامعه می‌داند که راه حل تمامی مسائل و مشکلات در امرالی است. میلیونها کورد آقای اوجالان را مخاطب این مساله می‌بینند. در فرایند راه حل، دولت هم آقای اوجالان را به عنوان تنها مخاطب رسمی راه حل اعلام کرد. وضعیت امروز نیز نیازمند معرفی وی به عنوان مخاطب رسمی است. اگر امروز ترکیه از بحران خارج شود و راه برای حل مسئله گشوده شود، باید در نخستین اقدام انزوا برداشته شود. با تحمیل و تشدید انزوا ترکیه نمی‌تواند به دمکراسی برسد. ما به خوبی می‌دانیم که انزوا در امرالی تشدید شده است و این انزوا به تمام بخش‌های جامعه نیز تسری پیدا کرده است. اما باید تاکید کرد که راه صلح از امرالی می‌گذرد، راه حل در امرالی است.