شورای حقوق بشر نقض حقوق توسط حکومت ایران را محکوم کرد

تعدادی از کشورهای جهان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، ادامه‌ی نقض حقوق بشر و همچنین سرکوب شدید معترضان سال ۲۰۱۹ توسط حکومت ایران را محکوم کردند.

روز گذشته نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس در مورد نقض حقوق بشر در ایران برگزار شد و چندین کشور در این رابطه صحبت نمودند.

در این نشست، نماینده‌ی آمریکا دستگیری غیرعادلانه‌ی شهروندان و وضعیت زندانیان در ایران را بسیار نامناسب خواند و نگرانی کشورش را در این رابطه اعلام نمود. وی گفت، "حکومت ایران باید به سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران، وکلا و اقلیت‌های مذهبی پایان دهد و به حق آزادی بیان احترام بگذارد.

نماینده آلمان گفت: وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار نامناسب است. وی نگرانی خود را در مورد تعداد زیاد اعدام ها به ویژه اعدام معترضان و اقلیت های مذهبی اعلام کرد و گفت، متاسفانه هیچ تحقیقی در مورد به کارگیری خشونت و سرکوب شدید معترضان سال ۲۰۱۹ انجام نشده است.

نماینده‌ی فرانسه درخواست کرد قوانین ضد زن در ایران که به خشونت علیه زنان دامن می‌زند، برداشته شوند. وی اعلام کرد: دستگیری‌های خارج از قانون و نقض اساسی محاکمه‌ی عادلانه باید پایان یابد، باید حافظان محیط زیست و مدافعان حقوق بشر آزاد شوند و اعدام‌های نامحدود به ویژه اعدام کودکان متوقف شود.

نماینده‌ی استرالیا نگرانی خود را از ادامه‌ی اعدام کودکان توسط حکومت ایران و همچنین قوانین مربوط به کودک همسری در ایران اعلام کرد و گفت: ایران باید به قطعنامه‌ی حقوق کودکان احترام بگذارد. آزار و شکنجه‌ی مدافعان حقوق بشر و خانواده‌های آنها را متوقف کند و دستگاه‌های امنیتی را بازخواست نماید.

نماینده‌ی بلژیک نگرانی خود را از سرنوشت بیشتر از ۸۹ کودک در صف اعدام اعلام کرد و گفت: باید حکم اعدام علیه معترضان و ناراضیان در ایران متوقف شود و سرکوب مدافعان حقوق بشر متوقف شود. باید قوانین ضد زن در مورد ازدواج، جدایی، سرپرستی کودکان و میراث اصلاح شود.

نماینده‌ی آلبانی اعلام کرد: در ایران افرادی که جرئت مخالفت با حکومت را داشته باشند و اعتراض خود را نشان دهند، به شیوه‌ی سازمان یافته کشته و یا ترور می‌شوند. وضعیت زندانیان بسیار نامناسب است. در هر شرایطی حکم مخالفت با حکومت ایران اعدام است. ما بسیار نگران وضعیت زنان و دختران به ویژه در مسئله‌ی ازدواج در سنین پایین هستیم.

لازم به ذکر است، در هشتم ماه جاری جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در جدیدترین گزارش خود وضعیت حقوق بشر در این کشور را منتشر کرده که در آن به  نقض حقوق زنان و دختران توسط حکومت ایران اشاره شده است و آمده است: حکومت ایران مانند شهروند درجه ۲ با زنان برخورد می‌کند. وی همچنین نگرانی خود را از کشتار بلوچ‌ها و دستگیر کردن بیش از ۱۲۰ شهروند کورد اعلام نمود.