خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

"سکوت در مقابل ترکیه، شرمساری بزرگی برای عراق است"

علی الفاجی مشاور رسانه‌ای می‌گوید:"سکوت در مقابل بمباران‌های ترکیه، شرمساری بزرگی برای حکومت‌های عراق یکی پس‌از دیگری است."

 دو هفته پیش (شنبه ۵ مارس/ ١۴ اسفند ١۴٠٠) در شهر بغداد پایتخت عراق به‌عنوان سرآغازی برای نزدیک نمودن گروه‌ها و اقلیت‌های جامعه عراق، کنفرانسی تحت عنوان "بسوی تحقق عدالت و برابری" برگزار شد که هدف آن نزدیک نمودن کوردهای فعلی و ایزدی بود. در این کنفرانس در شهر بغداد تعدادی قابل‌توجه از شخصیت‌ها، روشنفکران، سیاستمداران، فعالان و نمایندگان گروه‌ها و طیف‌های مختلف حاضر شدند.

علی الفاجی مشاور رسانه‌ای در بغداد پایتخت عراق یکی از کسانی بود که در این کنفرانس شرکت نمود. وی در رابطه با چند پرسش مانند حقوق‌بشر، تاریخ اقلیت‌ها و ملیت‌های اصیل عراق، همچنین حملات و بمباران‌های دولت اشغالگر ترکیه به مناطق داخلی عراق و سکوت حکومت‌های یکی پس ‌از دیگری عراق در مقابل نقض حق حاکمیت عراق توسط دولت ترکیه، با خبرگزاری فرات صحبت نمود.

"اتنیک‌ها بخش اصیل جامعه عراق هستند"

علی الفاجی مشاور رسانه‌ای در رابطه با اهمیت گفتگو میان گروه‌های مختلف جامعه عراق در راستای تقویت جایگاه این گروه‌ها و اتنیک‌ها در عراق و همچنین درآمیختن آن‌ها با جامعه عراق گفت:"بسیار حائز اهمیت است کنفرانس و گفت‌وگوهایی میان گروه‌های مختلف عراق انجام شود. این‌گونه می‌توانیم بیشتر به تاریخ و اتفاقات ناگواری که برای گروه‌ها و اتنیک‌های اصیل جامعه عراق به‌وجودآمده است، توجه کنیم. با انجام کنفرانس و گفتگو می‌توانیم صدای آن‌ها را به طیف‌های مرتبط که تلاش می‌کنند به ستمکاری ها علیه اقلیت‌ها را نشان دهند، برسانیم و برای بدست آوردن حقوق اتنیک‌‌ها از آن‌ استفاده نماییم، چون اتنیک‌های عراق بخشی اصلی از جامعه عراق هستند."

"سیستم سهمیه اتنیک‌ها در پارلمان عراق، طیف‌‌های عراقی را تکه‌تکه خواهد کرد"

در رابطه با ارزیابی تصمیمی که کمتر از ۱ ماه گذشته دادگاه فدرال عراق در رابطه با پایان دادن به کرسی سهمیه اتنیک‌ها در پارلمان عراق گرفته است و اینکه این تصمیم چه تأثیری بر نمایندگی اقلیت‌های عراق خواهد داشت، این مشاور رسانه‌ای اعلام نمود" مسأله‌ی کرسی اتنیک‌ها در پارلمان عراق گروه‌های عراق را تکه‌تکه خواهد کرد. باقی نگذاشتن کرسی سهمیه اتنیک‌ها در پارلمان عراق گروه‌های عراق را بازهم به‌هم نزدیک خواهد کرد. چون در حال حاضر براساس ملت و عقیده و مذهب همه بازی‌های عراق تقسیم شده ‌است. باید ما عراقی‌ها متحد و یکی باشیم و نباید این جدایی‌ها وجود داشته باشد."

"بر سر حقوق گروه‌های عراقی سازش نخواهیم کرد"

در رابطه با اینکه آیا انجام کنفرانس و گفتگو میان گروه‌های مختلف عراقی برای جبران ستم‌هایی که به اقلیت‌ها شده‌است کافی است، وی گفت:"بله انجام کنفرانس‌ها و گفت‌وگو بسیار مهم است تا صدای خود را به دیگران برسانیم. البته ما سکوت ننموده و عقب‌نشینی نخواهیم نمود و هرگز بر سر حقوقمان سازش نمی‌کنیم. ما به‌طور مداوم به انجام کنفرانس و گفتگو و رساندن صدایمان به سازمان‌های مدنی و دستگاه‌های رسانه‌ای ادامه خواهیم داد تا به اهدافمان برسیم."

"سکوت در مقابل ترکیه شرمساری بزرگی است"

علی الفاجی در رابطه با بمباران‌های مناطق داخل خاک عراق به‌ صورت روزانه و علت سکوت و عدم حفظ حق حاکمیت عراق توسط حکومت مرکزی گفت:"این سکوت در مقابل بمباران‌های ترکیه برای حکومت‌های یکی پس‌از دیگری عراق شرمساری بزرگی است. این سکوت نشانه ضعف و عدم قدرت دولت و حکومت است. حداقل حکومت عراق می‌تواند سفیر ترکیه را فراخوانده و نامه تندی به آن‌ها بدهد و می‌تواند سیستم دفاع هوایی را به کار اندازد و به ترکیه نشان دهد که عراق قدرتمند است و می‌تواند از خاک خود دفاع کند، اما سکوت نشانه ضعف این حکومت است."

در پایان علی الفاجی درمورد سکوت عراق مقابل حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه و در رابطه با احتمال وجود توافق میان حکومت عراق و دولت اشغالگر ترکیه گفت:"ممکن است چنین توافقی وجود داشته باشد. ۲ نظریه وجود دارد، ممکن است سکوت در مقابل حملات ترکیه به خاک عراق به دلیل ضعف حکومت باشد و یا اینکه ممکن است توافقی در پشت پرده وجود داشته باشد که افکار عمومی از آن مطلع نیستند."