"سکوت سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشر در قبال جنایات ترکیه در عفرین توجیه‌ناپذیر است"

سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به جنایت‌های بشری دولت ترکیه در عفرین اشغالی به سکوت خود ادامه می‌دهند. سکوت سازمان‌های حقوق بشری و چشم‌پوشی سازمان ملل متحد از جنایات ضدبشری دولت ترکیه علیه مردم کورد به چه معنیست؟!

انتشار خبر اسکان آوارگان فلسطینی در روستاهای ایزدی‌نشین «شادیر» در بخش شِراوا-ی عفرین اشغالی با اعتراض گسترده‌ی فعالان حقوق بشر و میهن‌دوستان کورد روبرو شده است.

محمد صدیق کبودوند فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و رئیس سازمان حقوق بشر کوردستان در یادداشتی به جنایات ضدبشری دولت ترکیه علیه ملت کورد بویژه‌ ایزدی‌های عفرین و سکوت سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری اشاره کرده است. آقای کبودوند سکوت سازمان ملل و سازمان مدعی دفاع از حقوق بشر در قبال اشغال عفرین و آواره کردن کوردها را توجیه ناپذیر و غیرقابل قبول می‌داند.

متن یادداشت محمد صدیق کبودوند به این شرح است:

"یک سازمان حقوق بشری می‌گوید در عفرین تحت اشغال دولت ترکیه، در کمتر از سه سال، جعمیت ٩۵ درصدی کورد این منطقه به ٢۵ ٪ کاهش یافته است. ترکیه پس از اشغال عفرین و آواره کردن کوردها، بیش از ۴۵٠ هزار عرب و ترکمن را با هدف تغییر دموگرافی منطقه و این شهر کوردی، جایگزین کوردها نموده و اخیرا نیز ۵٠٠ خانوار فلسطینی دیگر را به عفرین انتقال داده است. ترکیه فلسطینیها، عربها و ترکمنها را در خانەهای کوردهای آواره و فراری، اسکان داده و برای انتقالیهای جدید نیز در حال احداث شهرک و مجتمع‌های مسکونی جدیدی است. همچنین گفته شده جمعیت ٢۵٠٠٠ نفری ایزدی‌های عفرین به علت اذیت و آزار مداوم گروه‌های مسلح اسلامی جهادگر وابسته ترکیه به کمتر از ۵٠٠٠ نفر کاهش یافته است،

ترکیه و گروههای مسلح جهادگر با تخریب عبادتگاههای ایزدیها، در ٢٠ روستای ایزدی نشین عفرین، در روستای ایزدی «شادیر» در ناحیه »شیرآوا» اقدام به احداث مسجد برای عربهای فلسطینی نموده اند.

سکوت مجامع جهانی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوقبشری در برابر اشغال عفرین و آواره کردن کوردها، قتل و کشتار و ربودن زنان و دختران عفرینی، آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی و تخریب معابد ایزدی‌ها از سوی گروه‌های جهادی وابسته به ترکیه و تغییر دموگرافیای منطقه کوردی عفرین توسط دولت ترکیه، توجیه ناپذیر و غیر قابل قبول است."