تملی: شکنجه بی‌سابقه‌ای در امرالی وجود دارد

سزایی تملی، معاون رئیس گروه دم پارتی گفت: «انزوایی که به مدت ۲۵ سال بر آقای اوجالان در زندان امرالی تحمیل شده است، بزرگترین شکنجه بی‌سابقه در جهان است.»

سزایی تملی، معاون رئیس گروه دم پارتی در نشست خبری که در پارلمان برگزار کرد، ارزیابی‌هایی را درباره دستور کار ارائه کرد.

نکات مهم صحبت‌های تملی به شرح زیر است:

«قبل از هر چیز، من می‌خواهم یک بار دیگر در اینجا بیان کنم که ما در کنار حکومت منتخب در برابر اقدام کودتایی در بولیوی ایستاده‌ایم. ما با همه کودتاها فارغ از هر کجای جهان مخالف هستیم و به نشان دادن موضع خود ادامه خواهیم داد. از طرف دولت هم اعلامیه‌ای صادر شد. آنها اعلام کردند که با کودتا مخالفند. ما این را در بیانیه‌ی عمر چَلیک شنیدیم. و من می‌خواهم یک بار دیگر به عدم صمیمی بودن این اظهارنظر اشاره کنم. اگر شما مخالف کودتا هستيد، قیم در جولمرگ چه کاری دارد؟ قیم يک اقدام کودتایی است.

شکنجه امرالی

همانطور که می‌دانید ما در روز جهانی همبستگی با قربانیان شکنجه هستیم. متاسفانه هنوز در ترکیه شکنجه وجود دارد. شکنجه به خصوص در زندان‌ها وجود دارد. نقض جدی حقوق بشر در زندان‌ها وجود دارد. ما به خوبی می‌دانیم که هیچ گامی در این زمینه برداشته نشده و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است. هرچند بارها در جلساتی که با وزارت دادگستری داشتیم این موضوع را مطرح کردیم، اما وزارت دادگستری گوش خود را کر کرده است. در زندان‌ها شکنجه وجود دارد. زندانیان بیمار و زندانیان سالخورده هستند. اقدامات موجود علیه اینها تقریباً شکنجه است.

منبع اصلی این اعمال شکنجه در ترکیه بدون شک انزوا است. انزوایی که به مدت ۲۵ سال در زندان امرالی بر آقای اوجالان تحمیل شده است، بزرگترین شکنجه بی‌سابقه در جهان است. این شکنجه ادامه دارد. وقتی به وزارت دادگستری می‌گوییم انزوا ادامه دارد، می‌گویند انزوا وجود ندارد. با این حال ۴۰ ماه است که با انزوای مطلق مواجه هستیم. فقدان کامل ارتباط وجود دارد. حتی یک خبر هم نمی‌توان دریافت کرد. نگرانی‌های ما در مورد وضعیت سلامت در حال افزایش است. بنابراین در این کشور شکنجه وجود دارد و راه پایان دادن به شکنجه در گرو پایان دادن به امرالی است.

تجمع علیه غصب

من می‌خواهم یک فراخوان دیگر از اینجا برای تجمعی که نیروهای کار و دموکراسی در تاریخ ۲۹ ژوئن ساعت ۱۹:۰۰ در کارتال برگزار می‌کنند، بدهم. من از همه مردم ما، همه اقشار دموکراتیک، چپ و سوسیالیست دعوت می‌کنم تا در این راهپیمایی گرد هم آیند، در کنار یکدیگر بایستند و اطمینان حاصل کنند که صدایی قوی از کارتال بلند می‌شود. بله، تا زمانی که شما صدای خود را علیه قیم بلند نکنید، در واقع طرف این کودتا خواهید بود. امروز بخش‌های بزرگی از ترکیه موضع خود را علیه قیم در جولمرگ بیان می‌کنند و در این موضوع با ما همبستگی قوی نشان می‌دهند.

آتش‌سوزی

آتش‌سوزی در راس برنامه‌های ما قرار دارد. آتش‌سوزی در منطقه‌ای به وسعت حدود ۳۵ هزار هکتار بین شهرستان چنار استان آمد و منطقه چیای مازی (کوه مازی) از توابع مردین فاجعه بزرگی به بار آورد. ما ۱۵ نفر از مردم خود را از دست دادیم. بار دیگر از خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت دارم. به بستگانشان تسلیت می‌گویم. ۷۴ نفر مجروح وجود دارند. برایشان آرزوی بهبودی دارم. این تلفات بسیار دردناک هستند، اما تصویر حاصل وضعیت بسیار وخیم‌تری را منعکس می‌کند. بسیاری از حیوانات تلف شدند. ۲۰ هزار راس گوسفند و هزار رأس دام در منطقه وجود دارد. بنابراین، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی با وضعیت ناگواری مواجه هستیم. ما اعلام کردیم که برای مقابله با این وضعیت باید منطقه را منطقه فاجعه اعلام کرد و در این راستا گام برداشت. دولت در مقابل این موضوع چه اظهارنظری کرد؟ دولت همچنان به دروغ گفتن خود ادامه داده و اعلام کرده است که این آتش‌سوزی در اثر سوزاندن کاه و خاشاک رخ داده است. با وجود اینکه آشکار است که اینطور نیست، اما همچنان بر این دروغ اصرار دارند. آنها ۲۲ سال با استفاده از این روش سرپا مانده‌اند: دروغ بگویید، دروغ بزرگتر بگویید، دروغ بزرگ و بزرگتر بگویید، و بدین ترتیب دروغ تبدیل به حقیقت می‌شود.

بر اساس گزارش کارشناسان، سازمان‌های آتش‌نشانی، سازمان‌های مردم نهاد و سکوها، تنها عامل آتش‌سوزی خطوط انتقال برق است.

اردوغان تلاش کرد بر جنایات DEDAŞ سرپوش بگذارد، اما واقعیت آشکار است.

فروپاشی اقتصادی

ماه جولای که بیاید، موضوع اینکه حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی در ترکیه چقدر خواهد بود دوباره مورد بحث قرار خواهد گرفت. اما با وجود این همه فقیرسازی، در مجلس نه دستور کار اصلاحی در این زمینه وجود دارد و نه گامی برداشته شده است. اظهاراتی مبنی بر اینکه در حداقل دستمزد بهبودی حاصل نمی‌شود چه برسد به اینکه گامی برداشته شود. آخرین اظهارات وزیر را شنیدیم؛ وی تصریح کرد: هیچ افزایشی در حداقل دستمزد نخواهند داشت و حتی برای افزایش حقوق فعلی کمکی به رفاهی نیز وجود نخواهد داشت. همانطور که می‌دانید امروزه در ترکیه ۱۶ میلیون بازنشسته وجود دارد که ۴ میلیون نفر از آنها مستمری ریشه‌ای دریافت می‌کنند. اگر به این ۴ میلیون نفر هم به نرخ تورم افزایش بدهی، حقوقشان از ۱۰ هزار لیره بیشتر نمی‌شود و اگر هم شود، ۱۰۰-۲۰۰ لیره می‌شود. به عبارت دیگر این چهار میلیون بازنشسته همچنان ۱۰ هزار لیره حقوق دریافت می‌کنند و این افراد که روز به روز فقیرتر می‌شوند اکنون در روزهای آینده در معرض آسیب جدی قرار خواهند گرفت. البته ما فقط در مورد این چهار میلیون صحبت نمی‌کنیم. ۹ میلیون از ۱۶ میلیون بازنشسته حقوق زیر سطح گرسنگی دریافت می‌کنند. میانگین حقوق بازنشستگی حدود ۱۳ هزار لیره است. وقتی به تصویری که ظاهر می‌شود نگاه می‌کنیم، تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت ترکیه در واقع محکوم به درآمدی نیمی از خط گرسنگی هستند.

شما سهم رفاه را به کاخ و سرمایه و جنگ منتقل کردید.

سقف گرسنگی در ترکیه امروز ۲۰ هزار لیره است. امروز خط فقر در ترکیه به ۶۴ هزار لیره افزایش یافته است.

کمترین حداقل دستمزد و مستمری باید ۳۲ هزار لیره باشد.

ناتو به ترکیه به دلیل اختصاص ۲ درصد از منابع خود به جنگ تبریک گفت.

همانطور که ما با قیم‌ها مخالفیم، به مخالفت با این بودجه‌های فقرزا ادامه خواهیم داد.

راه‌حل این بحران اقتصادی در حل بحران‌های سیاسی، حل مسئله کورد و تفاهمی است که انتظارات کارگران و جامعه را برآورده کند.