ترک دوغان: اگر ترور ساکینه جانسیز برملا می شد، ترور دوم اتفاق نمی افتاد

اوزتورک ترکدوغان، ریاست مشترک انجمن حقوق بشر با بیان اینکه لازم است ترور پاریس مورد بررسی قرار گیرد،

اوزتورک ترکدوغان، ریاست مشترک انجمن حقوق بشر با بیان اینکه لازم است ترور پاریس مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر ابعاد ترور ساکینه جانسیز برملا می شد، این بار ترور دوم در پاریس روی نمی داد. اوزتورک ترکدوغان، رئیس مشترک انجمن حقوق بشر درباره حوادث پس از کشتار پاریس با فرات نیوز مصاحبه کرد. ترکدوغان با بیان اینکه حملاتی از این نوع همیشه بە نحوی پنهان می شوند یادآور شد: این حمله نیز عمدتاً یک حمله نژادپرستانه است. ترکدوگان اظهار داشت که مهاجم قبلاً مرتکب جنایت شده بود، او در ١٢ دسامبر به شرط کنترل قضایی آزاد شد و قرار بود تحت کنترل پلیس باشد، اما کنترل نشد، او به مرکز فرهنگی کورد احمد کایا حمله کرد. دلایل این امر قابل توضیح نیست

باید پشت پرده حمله بررسی شود

ترکدوغان با بیان اینکه وقتی الگوی حملات مشابه در ترکیه ارزیابی می شود، باید پشت صحنه این حمله بررسی شود، باید پرسید  مهاجم چه کسی بوده است، چه کسی به او اطلاعات داده است، چگونه اسلحه را به دست آورده است؟ چگونه  هدف را انتخاب کرد، همه این سؤالات را باید پرسید و بررسی کرد. اگر حقیقت روشن شود از همه گروه های اتنیکی بهتر محافظت می شود.

ترکدوغان تصریح کرد که اگر قتل ساکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز ١٠ سال پیش در پاریس برجسته می شد، قتل عام اخیر رخ نمی داد و بار دیگر تاکید کرد که هر دو حمله باید به هر نحوی بررسی شوند. ترکدوغان با بیان اینکه پیامهای سیاسی جدی زیادی در این حادثه وجود دارد، ادامه داد: در آن زمان باید این موضوع را از نظر سیاسی بسیار جدی بررسی میشد

من معتقدم که سیاستمداران فرانسوی این بار بیشتر به این موضوع توجه کردند. به خلق کورد تسلیت گفتند. خواستار رسیدگی به این حادثه شدند. با این حال مقامات دولت فرانسه باید به هر نحوی این حادثه را بررسی کنند. وقتی بررسی شود حقیقت آشکار خواهد شد. حتی اگر حقیقت فاش شود، نه تنها کوردها در فرانسه، بلکه از همه گروهها و اتنیکهای دیگر هم به نحو بهتری محافظت خواهد شد.

ترکدوغان گفت: زمان آن فرا رسیدە است که بیشتر مراقب باشیم. ترکدوغان گفت که هر بار که انتخابات در ترکیه نزدیک می شود. آنها از مسئله کوردها برای ایجاد یک تحریک گستردە استفاده می کنند؛ و وی تصریح کرد که پیش از این انتخابات در کنار پرونده دستگیری حزب دموکراتیک خلق ها عملیات دستگیری نیز علیه حزب دموکراتیک مناطق انجام شده بود. ترکدوغان گفت: یک روند انتخاباتی در حال شروع است که برای ترکیه در سطح تاریخی مهم است. در اینجا آنها سعی دارند بر سیاست کوردها که قدرت سوم هستند فشار بیاورند. زمان خوبی است که بیشتر مراقب باشیم.