ترکدوغان: بررسی وضعیت اوجالان دیگر از دستور کار شورای اروپا خارج نمی‌شود

اوزترک ترکدوغان ریاست مشترک سازمان حقوق بشر İHD اعلام نمود که دیگر بررسی وضعیت اوجالان دیگر از دستور کار شورای اروپا خارج نمی‌شود و هدف اصلی این است که کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا وارد عمل شود.

اوزترک ترکدوغان ریاست مشترک سازمان حقوق بشر İHD تصمیم کمیته شورای وزیران اتحادیه اروپا در رابطه با رهبر خلق کورد، عبدااله اوجالان را مورد بحث و بررسی قرار داد. این کمیته علام نموده است که ترکیه باید تا سپتامبر ۲۰۲۲ در رابطه با وضعیت اوجالان اطلاعات لازم را منتشر کند.

ترکدوغان در خصوص تصمیم کمیته وزرای اتحادیه اروپا برای ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح‌الدین دمیرتاش هم گفت: لازم است که ترکیه تاریخ آزادی وی را هم اعلام کند.

لازم است کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا نقش خود را ایفا کند

ترکدوغان در اظهارات خود خاطرنشان ساخت که بعد از سال ۲۰۰۹ جزیره امرالی محدودیتهایی فراتر از انزوای مطلق را تجربه می‌کند. کمیسیون وزیران در رابطه دیدار CPT از جزیره امرالی هم اعلام نمود که جزیره امرالی اصولا تحت نظارت کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا CPT قرار دارد. به همین دلیل این کمیته تعیین می‌کند که در این مرحله نباید این جزیره به صورت شخصی و خواست یک نفره اداره شود. به همین دلیل لازم است که کمیته برای بررسی هر چه بیشتر به امرالی رفته و در این باره تحقیق و تفحص کند.

ترکدوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که این کمیته لازم است که فورا دست به اقدامات دیگری بزند و در این رابطه وارد عمل شود و چنین تصمیمی هر سال در دستور کار کمیته شورای وزیران اتحادیه اروپا قرار داشته باشد. در صورتیکه با دستور کمیسیون تحقیق حقوق بشر اتحادیه اروپا، پارلمان از امرالی دیدار بعمل آورد، دیگر حتی به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا هم نیازی نخواهد بود. لازم است که قوانین ترکیه برای خود اوجالان هم بکار گرفته شوند. مگر اوجالان شهروند ترکیه نیست؟ لازم است که تبعیضی علیه وی ایجاد نشود. لازم است که مکانیزمی برای این مسئله هم ایجاد شود. اوجالان و زندانیان دیگر نادیده گرفته نشوند. ما این فرایند را از نزدیک نظارت کرده و آن را رصد می‌کنیم.