ترکیه پناهندگان سوری را به سمت اروپا روانه می‌کند

دولت ترکیه پناهجویان سوری را از راه ایجاد کاروانی سازماندهی کرده تا به سمت اروپا براه بیفتند. از راه یک کانال تلگرامی برای این کاروان تبلیغ کرده و تاکنون حدود ۷۰ هزار تن با این کانال تماس گرفته‌اند.

به نقل از وبسایت یورونیوز، گروهی از پناهجویان سوری در ترکیه کاروانی دسته‌جمعی با عنوان "کاروان نور... مهاجرت به سمت اروپا" را تشکیل داده تا به سوی کشورهای اتحادیه اروپا بروند.

همچنین اعلام‌شده است، از راه ۱ کانال تلگرامی برنامه‌ریزی برای ایجاد این کاروان و ارتباط میان آنها انجام می‌شود و تاکنون حدود ۷۰ هزار تن با این کانال تماس گرفته‌اند.

سازمان‌دهندگان این کاروان از مردم درخواست می‌کنند تا کیسه‌ی خواب، چادر، لباس گرم، آب و خوردنی و همچنین جعبه کمک‌های اولیه را با خود به‌همراه بیاورند.

تاکنون زمان راه افتادن کاروان مشخص نشده ‌است. یکی از سازماندهندگان کاروان یک پناه‌جوی ۴۶ ساله سوری است که با شرط آشکار نشدن هویتش به خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد؛"وقتی زمان رفتن فرا برسد، آن را اعلام می‌کنند."

سازمان دهندگان کاروان می‌گویند، کاروان به گروه‌های ۵۰ نفره تقسیم می‌شود. یکی از سرپرستان کانال تلگرامی در پیامی گفته ‌است، "ما ۱۰ سال است در ترکیه هستیم باید کشورهای غربی نیز این مسئولیت را به‌عهده بگیرند."

حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری به طور رسمی در ترکیه زندگی می‌کنند. از ماه فوریه و مارس ۲۰۲۰، ده‌ها هزار پناهجو به سمت مرزهای زمینی میان ترکیه و یونان به راه افتاده‌اند، پس‌از آنکه اردوغان تهدید نمود که مرز میان ترکیه و یونان را باز خواهد گذاشت.

هم زمان تاکیس تئودوریکاکوس، وزیر دفاع مردم یونان اعلام نمود، فقط در ماه گذشته ۴۰ هزار پناهجو از ترکیه به‌صورت غیرقانونی به خاک یونان رفته و از ابتدای امسال نیز حدود ۱۵۰ هزار پناهجو از ترکیه به یونان رفته‌اند.

این در حالیست که اختلافات میان ترکیه و یونان عمیق‌تر شده و اردوغان چند بار یونان را به حمله تهدید کرده‌ است. در مقابل یونان نیز نامه‌ای به ناتو و سازمان ملل فرستاده و درخواست نمود، موضع‌گیری‌های اردوغان را محکوم نمایند.