ترور فاشیستهای ترک در اروپا

پس از دومین قتلعام کوردها در پاریس، گروه های فاشیستی AKP-MHP سازماندهی شده در اروپا دوباره وارد کار شدەاند. حمله، قتل عام و کشتارهای فاشیستی در بسیاری از شهرهای اروپایی با سازماندهی میت صورت گرفته است.

پس از حمله به مرکز فرهنگی کورد در پاریس فرانسه که منجر به شهادت یکی از رهبران جنبش زنان کورد اوین (آمینه کارا)، میر پرور عضو مرکز فرهنگی و عبدالرحمن قیزیل از اعضای مرکز فرهنگی شد. سازمان جاسوسی حکومت فاشیست ترکیه و دولت AKP-MHP و در اروپا دوباره فعالیتهای خود را از سر گردفتەاند.

رژیم فاشیستی ترکیه که در اروپا به عنوان امتداد دولت های پیشین ترکیه به رسمیت شناخته شده است، از دهه 1970 در جنایات بسیاری دست داشته است، از قاچاق مواد مخدر گرفته تا قاچاق اسلحه، از جنایات تنفرانگیز تا ترور و قتل عام. با سازماندهی توسط MIT، قتل ها و حملات هر از گاهی انجام می شود. پس از کودتای 12 ایلول 1980، در چارچوب سیاست انکار و امحاء که از اواسط دهه 1990 آغاز شد و پس از سال 2015 افزایش یافت . چنین اقداماتی در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و بلژیک اجراء شد.

به ویژه از نیمه دوم سال 2015، بلوک فاشیستی که حزب عدالت و توسعه با MHP تشکیل داد، بر سازمان های فاشیست، نژادپرست و ناسیونالیست ترک در اروپا متمرکز شد. خصومت اردوغان- باغچلی با کوردها و سیاست های جنگی آنها باعث شد تا این گروه ها افزایش یافته و وارد عمل شوند. پس از ترور زنان انقلابی کورد، سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز در پاریس در 9 ژانویه 2013 توسط یک قاتل به نام عمر گونی، MIT با استفادە از سازمانهای فاشیستی حملاتی را علیه کوردها و گروه های حق طلب در دستور کار قرار داد.

یادآوری کشتارها، قتل عام و حملات فاشیستی رژیم های ترکیه که در کشورهای اروپایی از دهه 1970 تا سال های اخیر سازماندهی شده بودند به شرح زیر است:

فاشیست ها کنگره انجمن کارگران ترکیە را در دست می گیرند: در 5 می 1974، مهندس جنگل نشیت دانیش، 30 ساله در جریان انتخابات کنگره انجمن کارگران ترکیه-هامبورگ توسط فاشیست های MHP مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این حمله زیر نظر کنسولگری ترکیه و نماینده تجارت ترکیه صورت گرفت و دانیش که به بیمارستان منتقل شده بود دو هفته بعد جان باخت.

سندیکالیست سوسیالیست به قتل رسید: در 5 ژانویه 1980، جلال الدین کاپاک، 36 ساله عضواتحادیه کارگری سوسیالیست، در حمله فاشیست های MHP در حین پخش اعلامیه در منطقه کروزبرگ برلین کشته شد.

مزدور میت چهارانقلابی را ترور کرد: اعضای سازمان TKP ML-TIKKO نورالدین توپوز، مصطفی آکگون و مصطفی آکساکال در 31 دسامبر 1994 در شهر گرمرشیم در مرزهای ایالت ذینلاند پلازا در آلمان، در یک قهوه خانه با گلوله های یک فاشیست MHP کشته شدند. قاتل جاسوس MIT که هویتش مدت ها پنهان بود و پس از دستگیری، توسط دادگاه آزاد شد، پس از سال ها مشخص شد که او قبل از سال 1980 در واحد 'ضد تروریستی' پلیس یوزگات کار می کرده است.

حمله فاشیستهای ترک در سال 1995: در 3 سپتامبر 1995، سیف الدین کالان جوان 21 ساله کورد در شهر نیومونستر در نتیجه حمله گروهی از فاشیست های ترک جان باخت. در همان روزها، فاشیستها علیه کورد در سراسر آلمان از سکوت پلیس سوءاستفاده کرده و موجی از حملات و تهدید را آغاز کردند. در اولم، بیلفلد و مولهایم مکانهای متعلق به کوردها به آتش کشیده شد. فاشیستی که کالان را کشت و 2 جوان را مجروح کرد تنها به دلیل حمل سلاح بدون مجوز مجازات شد و پس از مدتی آزاد شد.

کشته شدن جوان کورد: دو سال پس از قتل سیف الدین کالان، یک جوان کورد دیگر هدف فاشیست های ترک قرار گرفت. آرجان آلکایا که در شهر کیله زندگی می کرد، از اعضای انجمن فرهنگ علوی بود و در 3 ژانویه 1997 توسط فاشیست های ترکیه کشته شد.

جنایت فاشیست های MHP در کلن: در 4 ژوئیه 1999، ارول ایسپیر در حالی که در مرکز فدراسیون کارگران مهاجر آلمان (AGIF) در کلن شیفت کاری بود، توسط فاشیست های MHP به قتل رسید.

در 12 سپتامبر 2015 در برن، پایتخت سوئیس، زمانی که کوردستانیان و دوستانشان درحال اعتراض خیابانی علیه دولت ترک بودند، یک فاشیست حامی AKP-MHP با وسیله نقلیه تظاهرکنندگان را زیرگرفت. نمادهای فاشیست های ترک در خودروی مهاجم کشف شد. در این حادثه که 5 نفر به شدت مجروح گردیدند 2 نفر بازداشت شدند و با وجود اینکه دادستان برن درخواست 8 سال زندان برای مجرم را داشت حکمی صادر نشد و پرونده در سال 2021 توسط دادگاه ایالتی منطقه بسته شد.

در همان روزی که حمله در برن روی داد، کوردها در تظاهراتی توسط گروه های نژادپرست هانوفر آلمان مورد هدف قرار گرفتند. در این تجمع یک فرد فاشیست به نام جلال الیف با چاقو به 4 جوان که با زبان کوردی صحبت می کردند حمله کرد. در این حمله 3 نفر به صورت جزئی مجروح شدند، جوانی به نام مظلوم عمر از ناحیه گلو مورد اصابت چاقو قرار گرفت و به شدت مجروح شد. ضارب فاشیست که در جریان این حمله از عبارات نژادپرستانه ای مانند "باید همه کوردها را بکشیم" استفاده کرده و سپس تسلیم پلیس شده بود، پس از مدتی آزاد شد. دادگاه محلی تصمیم خود را در سال 2108 اعلام کرد و گفت که مهاجم نژادپرست جلال الیف که به اتهام کشتن 4 نفر به 6 تا 10 سال زندان محکوم شده بود، بی گناه بودە و پرونده را مختومه کرد.

اتوبوسی که با شعار "آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان" در سراسر اروپا در حال گردش بود در 27 اکتبر 2017 در شهر آنتورپ بلژیک مورد حمله نژادپرستان ترک قرار گرفت. پس از این حمله، حملات سازماندهی شده علیه بازرگانان کورد در منطقه بردروستارت این شهر آغاز شد. در شهرهای مختلف بلژیک و هلند اعضای حزب عدالت و توسعه، نژادپرستها و فاشیستها در شبکه های اجتماعی خود را سازماندهی کردند و با اتوبوس، قطار و خودروهای مخصوص به شهر آمدند و به تجار کورد حمله کردند. در حملاتی که پلیس بلژیک نسبت بە آن بی تفاوت بود، بسیاری از کوردها مجروح شدند، بسیاری از محل های کار ویران شدند و غیرقابل استفاده ماندند.

ترور در وین

در سال 2020، گروه های فاشیست با حمایت AKP-MHP در پایتخت اتریش، وین، بار دیگر دست بە ترور زدند. فعالیتهایی که با حمله به راهپیمایی سازماندهی شده توسط سازمانهای زنان کورد و ترک در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ آغاز شد، به مدت ۴ روز ادامه یافت. گروههای «فاشیستی» که توسط رژیم اردوغان سازماندهی شده بودند، علیه کوردها، چپهای ترکیه و چپهای اتریشی دست بە ارعاب زدە و بە هجوم پرداختند. در تحقیقات انجام شده توسط واحدهای امنیتی اتریش، ارتباط بین حملات و MIT آشکار شد. یکی از 4 نفری که این حمله را سازماندهی کردند از انجمن MHP آلمان و 3 نفر باقی مانده مدیران انجمن های AKP-MHP اتریش هستند.

حملات متوالی در سه شهر اتفاق افتاد:

در روزها  28 و 29 اکتبر 2020، گروه های فاشیست حامی دولت AKP-MHP در شهرهای وین، دسینس و دیژون در فرانسه، جایی که ارامنه ی زیادی زندگی می کنند، شروع به ضرب و شتم و کشتار ارامنه کردند. بیش از 250 نفر که پرچم های ترکیه را حمل می کردند بارها علیه ارامنه فریاد زدند "ارمنی ها کجایید؟" و با گفتن "ارمنی ها را خواهیم کشت" خواستار خشونت شدند. پس از حملات نژادپرستانه علیه شرکتها و انجمنهای ارمنی، دولت فرانسه مجبور شد که مراکز Ulku را که در آن گروههای فاشیست ترک سازماندهی شده بودند، ممنوع کند.

حمله سازماندهی شده به انجمن کورد

با وجود ممنوعیت و تدابیر امنیتی دولت فرانسه علیه گروه های فاشیست ترکیه، حملات نژادپرستانه دولت AKP-MHP ادامه دارد. در 3 آوریل 2021، این بار در شهر لیون، فاشیست های ترک که خود را "بوزکورت" می نامیدند، انجمن کوردها را هدف قرار دادند. فاشیست ها که تعدادشان حدود 20 نفر بود با آهن و چاقو به اعضای انجمن حمله کردند. از میان کوردهایی که در انجمن مورد حمله قرار گرفتند، 4 نفر در جریان این حملە مجروح شدند که شدت جراحات 2 نفر بسیار بود.

در عرض دو هفته، این دومین حمله ترکهای مسلمان فاشیست به جمعیت کوردها در لیون بود. هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از تأثیرات اردوغان بر خاک فرانسه، کوردها و ارمنی ها صورت نگرفت.