تولای حاتم اوغولاری‌: بحران سوریه با مذاکره با کوردها به رهیافت می‌رسد

ریاست مشترک کل دم پارتی، حاتم اوغولاری گفت‌: ‌«راه صلح و سازش در سوریه از قامشلو و کوبانی می‌گذرد. تولای حاتم اوغولاری نسبت به انزوای تحمیلی در امرالی ابراز نارضایتی کرد و به مقاومت مادران نیز درود فرستاد.

گروه دم پارتی

ریاست مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی)، تولای حاتم اوغولاری در جلسه هفتگی گروه حزبش در مجلس، موضوعات روز را ارزیابی کرد. مادرانی که برای از میان برداشتن انزوای تحمیلی در مقابل دادگاه قانون اساسی بیانیه مطبوعاتی می‌دهند به آنکارا آمده و در این جلسه شرکت کردند. مادران بارها شعارهای ‌«بدون رهبر آپو حیات میسر نیست» و ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» را سردادند.

حاتم اوغولاری توجه‌ها را به تلاش‌های اردوغان برای نزدیک شدن به حکومت سوریه معطوف داشت و گفت‌: ‌«می‌گوید ما در سوریه هیچ کاری نداریم. می‌گوید، ما در امور داخلی سوریه دخالت نمی‌کنیم. دوست من اسد، ناگهانی به دشمن اسد مبدل شده بود اکنون یکبار دیگر می‌خواهند به دوست من اسد بازگردند. برای انجام دیدار سال‌هاست که تلاش می‌کنند. این موضع‌گیری جدیدی نیست. باشد اگر تو هیچ دخالتی در امور داخلی سوریه نمیکنی پس چرا برای عفرین قیم‌ انتصاب کرد‌ی؟ چرا شعبه‌ای از دانشگاه دیلوک را در عفرین بنیان کردی‌؟ چرا نهاد پ‌ت‌ت ایجاد کردند و چرا حقوق نهاد اواس‌او را با پول لیره ترکیه پرداخت می‌کنند‌؟ اگر این دخالت در امور داخلی سوریه نیست پس چیست‌؟»

حاتم اغولاری گفت‌: ‌«باید ترکیه به شیوه‌ای رسمی با سوریه ملاقات کند. باید با اسد دیدار کند. زمانیکه این دیدارها انجام می‌شود باید با اراده خلق کورد در آنجا نیز دیدار صورت بگیرد. باید در آنجا از قامشلو نیز دیدار شود. ما بخوبی واقفیم تا زمانیکه مسئله کورد به رهیافت نرسد ممکن نیست که ترکیه در سیاست خارجی خود موفق شود. یکبار دیگر هشدار می‌دهیم‌؛ ترکیه از طریق وزارت امور خارجه گفتگو و دیپلماسی انجام دهد نه اینکه این کارهای را استخبارات ترکیه انجام دهد. نباید سیاست خارجی کشور به مثابه یک کار و کنش استخباراتی دیده و عملی شود. در این مورد سخن آخر ما اینست‌؛ راه سازشی مطمئن با حکومت سوریه، با رهیافت مسئله کورد از طریق راه‌های صلح‌آمیز و دمکراتیک ممکن است، راه راستین، از قامشلو و کوبانی می‌گذرد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

در ادامه حاتم اوغولاری به مسائل اشغال شهرداری جولمرگ و مقاومت خلق در برابر آن پرداخت و همچنین به کار و کنش‌های مادران صلح نیز درود فرستاد.