تظاهرات کوردهای بیروت در مقابل سفارت فرانسه

کوردها در بیروت از دولت فرانسه خواستند مسئولان قتل عام پاریس را معرفی و تحت پیگرد قرار دهند.

کوردها در بیروت با تجمع در مقابل سفارت فرانسە از دولت  این کشور خواستند مسئولان قتل عام پاریس را معرفی و تحت پیگرد قرار دهند.

انجمن فرهنگی اجتماعی نوروز با حضور صدها نفر در مقابل سفارت فرانسه در بیروت تجمعی را برگزار کرد. در این مراسم تصاویری از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، شهدا و نمادهای خلق کورد، پرچم لبنان، بنرهایی با نوشته های «به کشتار کوردها پایان دهید» و «اردوغان دارد ما را می کشد» برافراشته شد. فعالان خشونت علیه شهدا و توهین به اردوغان را برجسته کردند.

در این مراسم نسرین بیرو دبیر انجمن فرهنگی اجتماعی نوروز بیانیه انجمن را قرائت کرد. در این بیانیه اعلام شد که دولت ترکیه در مقابل انظار جهانیان، جنگ جهانی را علیه کوردستان به راه انداخته و همه نهادهای کوردی را هدف قرار دادە است. دولت ترکیه با نفرت پراکنی، حملات فاشیستی خود را علیه خلق کورد و هویت آنها تداوم میبخشد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که کوردها همچنان از سوی حزب عدالت و توسعه و سرسپردگان  تروریست آن حتی در پاریس مورد تهاجم قرار میگیرند. و در این میان  دولت ترک شهامت خود را از حمایت بین المللی و اروپا می گیرد.

انجمن موسوم به کوردهای بیروت قتل عام پاریس را بشدت  محکوم کردە و با اعلام همدردی با خانواده شهدا برای مجروحان شفای عاجل خواست. این انجمن از دولت فرانسه خواست تا تمام اقدامات قانونی را برای محاکمه قربانیان و کمک بە مجروحان این حادثە تروریستی به عمل آورد. در بیانیه این انجمن از فرانسه و همه کشورهای اروپایی خواسته شده است تا از کوردها و نهادهای آنها در برابر حمله دولت ترکیه محافظت کنند. میاده اربو، نماینده مجلس زنان حزب دمکراتیک خلقها در لبنان، به خبرگزاری هاوار گفت که این یک توهین است و گفت: کردها همیشه هدف قرار می گیرند.

در پایان این مراسم، هنان عثمان، عضو انجمن، نامه محکومیت ترور را به سفارت فرانسه تحویل داد. در این نامه از دولت فرانسه خواسته شده است که ابعاد این ترور را بررسی کند و در مورد عاملان آن پاسخگو باشد. رئیس جمهور، مقامات، وزرا و شخصیتهای سیاسی خشم و واکنش خود را نسبت به کشتار پاریس که در آن 3 نفر به شهادت رسیدند را  ابراز  و با خانوادههای قربانیان همدردی کردند و این رویداد را بە عنوان قساوت معرفی کردند.

در همین رابطە امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: کردهای فرانسه در قلب پاریس هدف حمله ای خیانت آمیز قرار گرفتند. فکر ما با کسانی  که جان خود را از دست داده اند و کسانی که  برای زندگی می جنگند و با خانواده و عزیزانشان است.

 اولاف شولز، معاون وزیر آلمان، در توییتر این حمله را حمله ای وحشیانه خواندە و حمایت خود را از خانواده های قربانیان اعلام کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با ابراز همدردی با مردم کرد و فرانسه گفت: در این روز غم انگیز افکار من با کوردهای فرانسه و مردم فرانسه است.

مارین لوپن، نماینده اتحادیه ملی فرانسه در توییتی نوشت: پس از حادثه تیراندازی در شهرپاریس، وضعیت شوکه کننده ای  به وجود آمده است.  مارینه از مداخله سریع پلیس تشکر کرد و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

ژان لوک ملانشون، سیاستمدار و روزنامه نگار فرانسوی نیز گفت: به دلیل این حمله تروریستی به مرکز فرهنگی کرد در پاریس، غم و خشم وجود دارد. تقریباً 10 سال پیش و تا امروز، 3 رهبر کرد در قلب پاریس به قتل رسیدند. دیگر بس است! متحدان کرد ما باید اینجا و آنجا محافظت شوند." کلمنتین اوتن، نماینده پارلمان از حزب La France insoumiنیز در مورد این حادثه نوشت: «این یک حمله وحشیانه است. به نظر می رسد که جناح راست دوباره ضربه زده است. دولت فرانسە چه زمانی تهدید تروریسم را جدی خواهد گرفت؟ قلب ما برای قربانیان حادثه تیراندازی در پاریس می تپد.

 اریک سیوتی، رئیس جدید حزب جمهوری خواه در توییتی با خانواده قربانیان تسلیت گفت.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز گفت: قلبمان و حمایت ما با قربانیان تیراندازی در پاریس همراە است. تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است. ما از پلیس تشکر می کنیم که توانسته عامل این اقدام تروریستی را دستگیر کند.

فاتوش گوکسونگور و یوکسل کوچ، روسای مشترک KCDK-E نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی هویت شهدا را اعلام کردند. اسامی شهدا به شرح زیر است: اوین (امینه کارا)، از رهبران جنبش زنان کرد، میر پرور (م. شیرین آیدین) از جنبش فرهنگ و وطن پرست عبدالهمان قیزیل.