واکنش‌های مشترک علیه پرونده کوبانی

در بسیاری از شهرهای شمال کوردستان و ترکیه، در رابطه با پرونده کوبانی پیام و بیانیه صادر شده و در این بیانیه‌ها اعلام شد که این پرونده با دروغ و گزارش‌های دروغ تنظیم شده است و پرونده‌ای ساختگی است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در بسیاری از شهرها و مناطق، در رابطه با وضعیت روسای پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ  و ۱۰۸ شخصیت دیگر در پرونده کوبانی، که در شعبه ۲۲ دادگاه جرایم سنگین آنکارا در سالن زندان سنجان برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه، حزب دمکراتیک خلق‌ها خواستار پشتیبانی و حمایت خلق از سیاستمداران خود شد.

شرنخ: سازمان حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر شرنخ در شمال کوردستان، در مقابل دفتر این حزب در شهر شرنخ بیانیه‌ای را صادر کرد. سازماندهی حزب دمکراتیک خلق‌ها، مادران آشتی، فعالان جنبش زنان آزاد و بسیاری از شهروندان دیگر در این گردهمایی شرکت کردند.

بیانیه از سوی ریاست مشترک این حزب در شرنخ، صبیحه آکداغ قرائت شد. آکداغ ضمن اشاره به پرونده کوبانی اظهار داشت: این پرونده پرونده‌ای سیاسی است. حکومت آک.پ و م.ه.پ تلاش می‌کنند که با پرونده کوبانی سیاستهای دمکراتیک در این کشور را به بن‌بست برسانند. از طرف دیگر تلاش می‌کنند تا با عملیاتهای نظامی خارج از مرز سیاست اشغالگری خود را گسترش دهند. ما تمامی این حملات را علیه دستاوردهای خلق کورد دیده و آن را محکوم می‌کنیم. امروز می‌خواهند که سیاستهای اشغالگرانه و گسترش این سیاستها که با مبارزه کورد و دوستان خلق کورد در کوبانی شکست خورد، در خاک اقلیم جنوب کوردستان را دنبال کنند. این ذهنیت می‌خواهد که اراده خلق کورد را به تسلیم بکشاند و آن را از میان بردارد. این ذهنیت می‌خواهد در تمام حوزه‌ها حمله به خلق کورد را گسترش دهد و تلاش می‌کند تا مبارزه آزادیخواهانه و برابری‌طلبانه خلق کورد را سرکوب کند.

ما مبارزه خود را گسترش می‌دهیم

آکداغ از افکار عمومی درخواست کرد که ما باید حمایت و پشتیبانی خود را گسترش دهیم و بتوانیم با مبارزه خود پرونده کوبانی را خنثی کنیم. بیایید این پرونده را به پرونده دمکراسی اجتماعی تبدیل کنیم. علیه سیاستهای جنگی و سرکوب و جنگ صدای خود را طنین‌انداز کنیم. در این پرونده تاریخی، از افکار عمومی دمکراتیک، نهادها و سازمانهای اجتماعی مدنی درخواست می‌کنیم که با هم علیه این سیستم باید مبارزه کرده و صدای خود را بلند کنیم.

ازمیر: دفتر حزب دمکراتیک خلقها در ازمیر نیز با همان هدف، در مقابل مرکز فرهنگ تورکان سایلان گردهمایی را برگزار کرد. شاخه جمیعت سازمان حقوق بشر در ازمیر، جمعیت بکتاشیه علویان، سازماندهی شهری TOP، حزب چپ سبزها، جمعیت حمایت و پشتیبانی Mor،  سازمان حزب سوسیالیستهای فرودستان، و مدیران شهری SYKP از بیانیه حزب دمکراتیک خلق‌ها حمایت کردند. قادر بایدور ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ازمیر اعلام داشت: این پرونده با مدارک ساختگی گشوده شده است. این پرونده دروغین علیه مبارزه اجتماعی و دمکراس گشوده شده است. ما علیه این پرونده هستیم. با هم این پرونده را به پرونده حراست و حفاظت از دمکراسی اجتماعی تبدیل می کنیم. ما در مقابل سیاستهای جنگی صدای خود را طنین‌انداز می‌کنیم.

مردین: نشست نخست پرونده کوبانی در مردین، شمال کوردستان نیز با اعتراض و محکومیت خلق و سازمان‌های جامعه مدنی روبرو شد. شاخه این حزب در مردین نیز در مقابل دفتر حزب در این شهر بیانیه خود را قرائت کرد. جنبش زنان آزاد و شورای مادران آشتی نیز در این گردهمایی شرکت کردند. متن این بیانیه از سوی صالح کودای، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در این شهر قرائت شد. در بخشی از این بیانیه امده است که پرونده کوبانی، پرونده‌ای سیاسی است و در اتاق‌های تاریک آ.ک.پ/م.ه.پ آماده و تنظیم شده است و بر جامعه تحمیل می‌شود. سر تا پای این پرونده دروغین و پر از تهمت‌های بی‌بنیاد است. باید همه بدانند که هیچ کس نمی‌تواند حقیقت را نابود کند. پشتیبانی و حمایت نیروهای دمکراسی تمامی حساب‌های آنان را بر هم زده است، در این پرونده تاریخی، از تمامی افکار عمومی دمکراتیک، نهادها و سازمانهای اجتماعی مدنی می‌خواهیم که با صمیمیت در مقابله با سیستم حاکم دروغین کنونی، مبارزه خود را گسترش دهند.

آمد: شاخه حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر آمد نیز در رابطه با گشودن پرونده کوبانی، بیانیه‌ای را منتشر کرد. مسئولان حزبی این در این شهر نیز در گردهمایی حضور پیدا کردند. زیاد جیلان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، در این  گردهمایی سخنرانی کرده و اظهار داشت: در فرایند این محاکمات، در نهایت آ.ک.پ/م.ه.پ محاکمه می‌شوند.

رحا: تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه رحا، در دفتر حزبی خود در این شهر نشستی را برگزار کرد. عمر اوجالان، نمایندگان نهادها و سازمان‌های جامعه مدنی نیز در این نشست حضور یافتند. عمر اوجالان در این باره با اشاره به پرونده کوبانی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ ستم بزرگی بر کوبانی تحمیل کردند. در مقابل پرسوس تاریخ جدیدی نوشته شد و حزب ما به تنهایی برای دمکراسی فراخوان داد. بعد از سخنرانی عمر اوجالان، ضیا چالیشکن، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها بیانیه را قرائت کرد.

در شهرهای دیگر شمال کوردستان، در وان، موش و جولمرگ نیز سازمان‌های جامعه مدنی و حزب دمکراتیک خلق‌ها ضمن ابراز نارضایتی از روند دادگاهی پرونده کوبانی، حمایت خود را از سیاستمداران کورد نشان دادند.