وکیل اوجالان: در صورت ادامە حمایتها، انزوا از میان می رود

ابراهیم بیلمز یکی از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت که اگر حمایت ها در سال جدید گسترش یابد، انزوا برداشته می شود.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و سایر زندانیان همراهش هامیلی ییلدیریم، ویسی آکتاش و عمر خیری کونار در شرایط سخت انزوا در زندان گروە F امنیت عالی امرالی به سر می برند و 21 ماه است که هیچ گونە اطلاعی از وضعیتشان در دست نیست. وکلای دفتر حقوقی سدە که وکالت این زندانیان را دارند، آخرین بار در ٧ اوت ٢٠١٩ با موکلان خود ملاقات کردند. در ٢٥ مارس ٢٠٢١، اوجالان به خاطر نگرانی های افکار عمومی در مورد سلامت و ایمنی خود با خانواده خود گفتگوی تلفنی داشت. پس از ٤ دقیقه و نیم، تلفن قطع شد و به درخواست ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پاسخی داده نشد.

در مصاحبه‌ای که ابراهیم بیلمز، یکی از وکلای دفتر حقوقی قرن با آژانس مزوپوتامیا انجام داده اینگونه انزوای موکلان خود را ارزیابی کرد.

سیستم امرالی

بیلمز با بیان اینکه از روزی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی زندانی شد،  نظام خاصی در آنجا ایجاد شدە است، گفت: در امرالی یک سیستم انزوا وجود دارد که قدرتهای بین المللی آنرا اداره میکنند. متاسفانه این سیستم به خطرناک ترین سطح رسیده است. در امرالی همه قوانین و مقررات حقوق بشر از بین رفته است. ما وکلاء، خانواده زندانیان و سازمان های مردم نهاد سال هاست که نمی توانیم به امرالی برویم. ما هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت موکلین خود دریافت نمی کنیم. ما نمی دانیم وضعیت آنها چگونه است. متأسفانه یک سیستم سختگیرانه در آنجا وجود دارد.

مجازات مبنای حقوقی ندارد

بیلمز گفت: ۲۱ ماه است که درخواست ملاقات آنها بە دلیل مجازات های انضباطی رد شده و ملاقات وکلاء و خانواده با وی ممنوع شده است. بیلمز اظهار داشت که مجازات های اعمال شده برای موکلان آنها غیرقانونی است.

می خواهیم از موکلین خود باخبر شویم

بیلمز گفت که جدای از آنها، وکلاء و سیاستمداران عرصه ملی و بین المللی نیز برای ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درخواست داده اند اما وزارت دادگستری به این درخواست‌ها پاسخی نداده است. بیلمز گفت که اگر این نوع حمایت ها ادامه پیدا کند به نتیجه خواهند رسید.

بیلمز با بیان اینکه موضوع انزوای شدید موضوع حساسی است و با وجود اینکه همه به وظیفه خود عمل می کنند، هیچ اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده است، گفت: موضوع انزوا فقط مسئله کوردها نیست. انزوا هم مربوط به کردستان و هم ترکیه است. اگر این حمایت بزرگ ادامه پیدا کند، ما معتقدیم که به موفقیت خواهیم رسید. ما به بسیاری از موسسات و سازمان ها در اروپا درخواست دادیم. ما دوباره به اینجا زنگ می زنیم و می گوییم، می خواهیم از موکلین خود اطلاعات بگیریم و به ملاقات آنها برویم. موانع پیش روی ما باید فورا برطرف شود. ما این تحمل را نداریم که یک سال دیگر منتظر اخبار از امرالی باشیم. وقتی انزوا عمیق تر شد، همه راه ها برای حل مسئله کورد بسته می شود. انزوا و مسئله کورد به هم مرتبط است. آقای اوجالان مهمترین کاراکتر برای حل این بحران است.

در سال 2023 انزواء بە پایان خواهد رسید

بیلمز با بیان اینکه در عرض یک سال انزوا از هر نظر خودش را نشان داد، گفت: بی نظمی و بی عدالتی خیلی زیاد شده است. حمایت بسیار مهم و معنی داری از ما شد. باید همینطور ادامه پیدا کند. من فکر می کنم با رشد این وحدت در مدت کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید و این انزوا را خواهیم شکست. من معتقدم که در سال 2023 این همکاری را بیش از پیش گسترش خواهیم داد و انزوا را برطرف خواهیم کرد.