وکیل عبدالله اوجالان: کمیتە منع شکنجە شورای اروپا می تواند علیه ترکیه بیانیه صادر کند

چنگیز یورکلی، وکیل رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، اظهار داشت که اگر دولتهای مربوطه طبق توصیه ها اصلاحاتی را در مورد شکنجه و بدرفتاری انجام ندهند، کمیتە منع شکنجە شورای اروپا این اختیار را دارد که علیه این کشورها بیانیه صادر کند.

 رهبر پ ک ک عبدالله اوجالان از 15 فوریه 1999 که توسط یک توطئه بین المللی به ترکیه آورده شد در شرایط شدید انزوا در زندان تیپ F امنیت عالی امرالی به سر می برد. عمر خیری کُنار، ویسی آکتاش و حامیلی یلدرم که به همراه اوجالان در همان زندان نگهداری می شوند نیز در انزوا به سر می برند.  از 25 مارس 2021 تاکنون هیچ اطلاعاتی از اوجالان و سایر زندانیان دریافت نشده است.

وکلای اوجالان، و خانواده او برای ملاقات مدام مراجعه می کنند، اما یا پاسخی به آنها داده نمی شود یا به بهانه مجازات «انضباطی» از ملاقات آنان ممانعت می شود. کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (کمیتە منع شکنجە شورای اروپا) اعلام کرد که در خلال روزهای 20 تا 29 سپتامبر از امرالی دیدار کرده است. دفتر حقوقی سدە نیز در 29 نوامبر بیانیه ای صادر کرد و از عدم ملاقات موکلان آنها با کمیتە منع شکنجە شورای اروپا خبر داد. چنگیز یورکلی یکی از وکلای دفتر حقوقی سدە در مورد بازدید از کمیتە منع شکنجە شورای اروپا و موقعیت موکلان خود با آژانس ما صحبت کرد.

کمیتە منع شکنجە شورای اروپا  به مدت 3 سال و نیم به امرالی نرفت و این یک مشکل است

یورکلی به بازدید کمیتە منع شکنجە شورای اروپا اشاره کرد و گفت: بازدید کمیتە منع شکنجە شورای اروپا آرزوی ما نیز بود. هر گونە دیداری با آقای اوجالان، هر تلاشی علیه شرایط غیرانسانی در امرالی برای ما مهم است. ما هم این بازدید را روندی مثبت دانستیم اما به همان اندازه جای سوال هم دارد. بنابراین نباید زیاد به آن اهمیت داد. زیرا کمیتە منع شکنجە شورای اروپا پیش از این دیدار آخر در بهار 2019 از امرالی بازدید کرد. از آن زمان 3 سال و نیم گذشته است. این زمان یک زمان معمولی نیست. اوضاع در امرالی بدتر و ارتباط آنها با دنیا قطع شد و در 21 ماه گذشته هیچ اطلاعاتی از آنها دریافت نکردیم. کمیتە منع شکنجە شورای اروپا مجبور نبود منتظر این وضعیت بماند. غیبت آنها در 3 سال و نیم خودش به تنهایی یک مشکل است.  ما به صورت دوره ای به آنها اطلاع دادیم که با موکلان خود ملاقاتی نداریم. نه تنها ما، بسیاری از محافل مختلف نیز به آنان گفتند.  با وجود این، کمیتە منع شکنجە شورای اروپا به مدت 3 سال و نیم به امرالی نرفت.

این یک وضعیت خطرناک است

یورکلی با تٲکید زیاد اشاره کرد که کمیتە منع شکنجە شورای اروپا اطلاعاتی در مورد سلامت و امنیت موکلان آنان به اشتراک نمیگذارد و اینگونه ادامه داد: «چنین شرایطی کمکی به این موضوع نمیکند که نگرانیهای فعلی از بین برود. آنان هیچ اطلاعاتی حتی اندک را به اشتراک نمی گذارند.  وضعیت کنونی یک وضعیت خطرناک و مشکل ساز است. ما  اطلاعاتی دریافت کردیم که آقای اوجالان به جلسه کمیتە منع شکنجە شورای اروپا نیامده است. کمیتە منع شکنجە شورای اروپا هنوز پاسخی به صحت یا عدم صحت این اطلاعات نداده است.

چرا ملاقات انجام نشد، دولت اجازه نداد یا کمیتە منع شکنجە شورای اروپا نتوانست این کار را انجام دهد؟  آیا ممکن است آقای اوجالان با اعتراض به نقش کمیتە منع شکنجە شورای اروپا این وضعیت را رد کرده باشد؟ آیا موقعیت های مختلفی وجود دارد که ما از آن بی خبریم؟ ما پاسخ این سوالات را نمی دانیم.  ما فقط زمانی می توانیم بفهمیم که موکلان خود را ملاقات کنیم.  ما نقش و مأموریت کمیتە منع شکنجە شورای اروپا را می دانیم و از آنها گزارش گسترده ای نخواسته ایم. ما فقط یک درخواست داریم، ما می پرسیم که آیا سلامت و امنیت آقای اوجالان خوب است یا خیر؟  این یک مسئولیت مبتنی بر حقوق بشر است.

کمیتە منع شکنجە شورای اروپا باید شکنجه در امرالی را توضیح دهد

در چنین وضعیتی غیرقابل قبول است که کمیتە منع شکنجە شورای اروپا فقط به دولت اطلاعات بدهد و اطلاعات را در اختیار خانواده ها و وکلا قرار ندهد. در غیر این صورت ملاقات آنان در چنین شرایطی معنایی ندارد.  فقط توجیه شکنجه را به همراه دارد. در شرایط فعلی تبدیل به شریک انزوا می شوند. این بدین معناست که آنان مسئولیت نتایج احتمالی را به عهده می گیرند. در این صورت بر اساس توافق، کمیتە منع شکنجە شورای اروپا باید اطلاعاتی درباره رژیم امرالی ارائه کند. او این اختیار را دارد.  اگر دولت مذکور برخی موارد را طبق توصیههای کمیتە منع شکنجە شورای اروپا اصلاح نکند و در موضع خود پافشاری کند، آنوقت کمیتە منع شکنجە شورای اروپا حق دارد اطلاعات مربوط به موضوع را با مردم به اشتراک بگذارد. بدون شک بر اساس ادبیات حقوقی، وضعیتی که آقای اوجالان و دیگر زندانیان در امرالی در آن به سر می برند، از شکنجه نیز درگذشتە است. بنابراین، این نهاد باید از اختیارات خود استفاده کند و بگوید که رژیم در امرالی، شرایطی که آقای اوجالان در آن نگهداری می شود و موضعی که دولت ضد بشری بر آن پافشاری می کند را باید با افکار عمومی در میان گزارد. کمیتە منع شکنجە شورای اروپا در بازدیدهای 20 سال پیش خود نیز می گفت که باید چنین سیستمی ایجاد شود تا ملاقات با خانواده ها و وکلا به درستی و با نظم برگزار شود. اما این وضعیت روز به روز بدتر شد. ما در مورد وضعیتی صحبت می کنیم که 21 ماه است اطلاعاتی دریافت نشده است.  این وضعیتی نیست که بتوان به سادگی با آن برخورد کرد. اگر وضعیت متفاوتی نیز رخ دهد، کمیتە منع شکنجە شورای اروپا و نهادهای اروپایی مسئول هستند. بنابراین، رویه کمیتە منع شکنجە شورای اروپا برای موکلان باید همیشه به شیوەای شایستە باشد.  باید گفت که وضعیت در امرالیه شکنجه بوده است».

برای آنها، نه حقوق بشر، بلکه منافع مهم است

یورکلی در ادامه عنوان کرد که کمیتە منع شکنجە شورای اروپا باید همچون یک نهاد مستقل اداره شود اما با توجه به درخواست کشورهای عضو شورای اروپا اداره می شود و اینچنین ادامه داد: توافقات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک کشورها بر کمیتە منع شکنجە شورای اروپا تاثیر می گذارند. یا برای آنها منافعشان مهمتر از حقوق بشر است. جنبه بین المللی مسئله کوردها را که آقای اوجالان در گذشته بارها افشا کرده است را نباید نادیده گرفت. باید توجه داشت که توطئەای که علیه آقای اوجالان انجام شد، جنگ ناتو است. برای دائمی شدن توطئه بین المللی، رژیم انزوا 24 سال است که ادامه دارد. عدم اطلاع 21 ماهه را نیز باید در این چارچوب درک کرد.

پرونده آتن و نحوه بازنمایی آن

یورکلی در رابطه با حمایتی که DMME به دلیل پرونده آتن از یونان درخواست کرده است، گفت: پای توطئه بین المللی اروپا نیز باید از طریق حقوقی محکوم شود. این مورد مهم است. آقای اوجالان نیز روی این موضوع تٲکید زیادی دارد.  یونان پلیدترین نقش را در توطئه بین المللی اروپا ایفا کرد. ما در چارچوب قوانین داخلی تلاش هایی علیه آن انجام دادیم. مراجعه هایی که ما در سال 2008 ارائه کردیم در آگوست 2018 به پایان رسید. دادگاه آنها درخواست ما را رد کرد و گفت که آنها هیچ نقشی در توطئه ندارند. به همین دلیل، ما در سال 2019 به دادگاە بین المللی اتحادیە اروپا درخواست دادیم.  پرونده امسال مورد ارزیابی قرار گرفت و برای طرفین ارسال شد. از آنجایی که هنوز تمام مراحل آن مشخص نشده است، ما این وضعیت را رسانەای نکردیم. در صورت لزوم اطلاعات را نیز در میان خواهیم گذاشت. اما از زمان و نحوه اشتراک آن بی اطلاع بودیم. مشخص است که مقامات یونانی نیز از این وضعیت اطلاعی ندارند.  فکر می کنم خبرنگاری از ترکیه که در یک آژانس آلمانی کار می کند این اطلاعات را به اشتراک گذاشته است. با مفاهیم بازی کردند و گفتند: «دادگاه درخواست را پذیرفت.» به این صورت ارائه آن خودش یک مشکل است.  این اطلاعات در زمانی که ملاقات با کمیتە منع شکنجە شورای اروپا که در آن شرایط انزوا مورد بحث قرار می گرفت، به اشتراک گذاشته شد. این خبر برای چه کسی ساخته شده است؟ آنها می گویند نتیجه درخواست علیه یونان به زودی مشخص خواهد شد.

اما چرا درخواست ما در سال 2011 برای دادگاە حقوق بشر اتحادیە اروپا پاسخ داده نمی شود. این باید بررسی شود. مدارک طرفین در این درخواست در فروردین ماه سال گذشته تکمیل شده و در مرحله صادر شدن حکم قرار دارد.  علیرغم اینکه همه کارها انجام شده و با وجود اینکه 21 ماه است که از آقای اوجالان اطلاعاتی دریافت نکرده ایم، دادگاە حقوق بشر اتحادیە اروپا در مورد این پرونده حکم نمی دهد.