وکیل ماندلا: حصر و ایزولاسیون اوجالان قابل پذیرش نیست

وکیل رهبر بزرگ سیاه‌پوستان جهان نلسون ماندلا اعلام نمود، حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان قابل‌ قبول نیست و گفت" نباید بر سر دیدار خانواده و وکلا با وی معامله شود."

سراج دسای وکیل رهبر فقید آفریقای جنوبی نلسون ماندلا در کنفرانس"حق آشتی در مواجهه با سیاست‌های انزوا"  در استانبول صحبت کرده و در رابطه با تجربه ماندلا و کنگره ملی آفریقا صحبت کرد و اعلام نمود، ممنوعیت دیدار وکلا و خانواده با اوجالان نقض حقوق ‌بشر است و قابل‌ قبول نمی‌باشد.

دسای اعلام نمود، آن‌ها سال‌های طولانی جنگیده‌اند و مردم آفریقای جنوبی قربانیان بسیاری داده‌اند و نلسون ماندلا مسئله‌ی دمکراسی در کشورش را حل نموده ‌است.

وی همچنین اعلام نمود، آن‌ها اقدامات مختلفی را برای دمکراسی در آفریقای جنوبی انجام داده‌اند و به همین دلیل کنگره‌ی ملی آفریقا توسط برخی به‌عنوان تروریست توصیف شده ‌است. وی در ادامه‌ی سخنانش در رابطه با پروسه‌های مبارزاتی که آن‌ها در آن جنگیده‌اند و در نتیجه به پیروزی رسیده‌اند، صحبت نمود.

وی در ادامه تاکید نمود، ممنوعیت دیدار وکلا و خانواده‌ها با زندانیان نقض حقوق ‌بشر است و این همچنین نقض قوانین جهانی و بین‌المللی می‌باشد، چون هیچ ممنوعیتی برای دیدار با هیچ‌کسی در قانون وجود ندارد و هرگز حصر قابل‌ قبول نیست.

وی همچنین گفت، نباید هیچ معامله‌ای بر سر دیدار با خانواده و وکلا انجام شود و این مسئله نقض حقوق‌بشر می‌باشد و باید در عرصه بین‌المللی نیز علیه حصر ایستادگی شود و مانع از نقض حقوق‌بشر شوند.

دسای همچنین ضروری دانست تا تصمیمی سیاسی برای آزاد نمودن اوجالان گرفته شود و این تصمیم باید معقول و عاقلانه باشد و آزاد نمودن اوجالان، اقدامی برای صلح در جامعه خواهد بود.