ویان تکچه با امام‌اوغلو دیدار کرد: قیم تهدیدی برای همه ماست

امام اوغلو، شهردار شهرداری کلان‌شهر استانبول با استقبال از شهردار مشترک جولمرگ، ویان تکچه، گفت: «مسئله قیم برای همه ما یک تهدید است.»

ویان تکچه، شهردار مشترک جولمرگ و هیئت همراهش که در استانبول با یکدیگر دیدار کردند، با اکرم امام‌اوغلو، شهردار شهرداری کلان‌شهر استانبول دیدار کردند. ویان تکچه را اَسَنگول دمیر، سخنگوی کنگره دموکراتیک خلق‌ها (ه‌دک) و مدیران سازمان استانبول حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) همراهی می‌کردند. ویان تکچه و هیئت همراهش مورد استقبال اکرم امام اوغلو قرار گرفتند.

ویان تکچه تصریح کرد که دستگیری محمد صدیق آکیش، شهردار مشترک جولمرگ، یک تصمیم کاملا سیاسی بود و تاکید کرد که دریافت حمایت از شهری مانند استانبول مهم است. ویان تکچه با بیان اینکه خواست مردم با تصرف شهرداری نادیده گرفته شد، از امام‌اوغلو خواست تا بی‌قانونی و بی‌عدالتی در برابر غصب اراده مردم را در دستور کار عمومی قرار دهد.

«فرآیند را نمی‌توان با انتصاب یک قیم مدیریت کرد»

امام‌اوغلو، از سوی دیگر، انتصاب یک قیم به جای محمد صدیق آکیش، شهردار مشترک جولمرگ را تاسف بار توصیف کرد و گفت: «ممکن است برخی موارد خلاف قانون اتفاق بیفتد و انسان‌ها در نتیجه این اقدامات جریمه شوند. در این صورت شهرداری شورا دارد، شورا دارد و یک نفر از آنجا انتخاب می‌شود و شهردار می‌شود. این فرآیند را نمی‌توان با تعیین فوری یک قیم مدیریت کرد. البته این عمل صحیح نیست. قوانین به طور یکسان برای همه در هر بخش از کشور باید اعمال شود. برای افراد، احزاب یا یک منطقه نمی‌توان قوانین متفاوتی داشت.»

امام‌اوغلو با بیان اینکه به عنوان رئیس اتحادیه شهرداری‌های ترکیه این وضعیت را در رابطه با اقدامات قانونی گزارش خواهد کرد، گفت: «به عنوان رئیس اتحادیه شهرداری‌های ترکیه این وضعیت را گزارش و به شورا خواهم آورد. در این مورد درخواست پاسخ خواهم داشت. من تلاش‌های لازم را انجام خواهم داد تا اراده شورای شهرداری طبق قانون عملی شود. ما نمی‌توانیم از میزان و صحت تصمیمات دستگیری دادگاه اطلاع داشته باشیم. اما این موضوع قیم برای همه ما یک تهدید است. اگر چنین اقداماتی ادامه یابد، چیزی به نام دموکراسی در ترکیه وجود نخواهد داشت.»