ویلو سگورسن: پ.ک.ک جنبشی آزادیخواهانه است

ویلو سگوردسن شهردار سابق کپنهاگ اظهار کرد که یکی از پیش‌شرط‌های اساسی و اولیه صلح در خاورمیانه خارج کردن نام پ.ک.ک  از 'لیست ترور' است و افزود: پ.ک.ک یک جنبش آزادیخواهانه است.

ویلو سگوردسن، شهردار سابق کپنهاک پایتخت دانمارک یکی از هزاران روشنفکر، روزنامه‌نگار، نویسنده و سیاستمدارانی است که در کمپین خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' اتحادیه اروپا پیوسته است. سگوردسن از اولین امضا کنندگان این کمپین بین‌المللی است.

ویلو سگوردسن سال ١٩۴۴ در شهر تهران پایتخت ایران چشم به جهان گشوده است، او می‌گوید که پ.ک.ک جنبشی آزادیخواه است و می‌افزاید:"پ.ک.ک به عنوان یک جنبش آزادیخواه مسلح به رسمیت شناخته می‌شود. مثل کنگره ANC در آفریقای جنوبی و جنبش BOPA (پارتیزان‌های مدنی) در دانمارک."

سگوردسن خاطرنشان کرد که مبارزه پ.ک.ک با ارتش ترک هیچ ارتباطی با مسئله ترور ندارد و افزود:"بنابر تحلیلات نظامی این جنگ نبردی منظم است و در جنگ هم معیارهای بین‌المللی جنگ باید مد نظر قرار گیرند. دلیل اساسی باقی گذاشتن پ.ک.ک در این لیست، عضویت ترکیه در سازمان ناتو است. اما رژیم ترک چنان عمل کرد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا پ.ک.ک را به عنوان تروریست اعلام کنند. ترکیه عضو ناتو است. دولت‌های غربی برای مقابل با روسیه و دشمنانشان در خاورمیانه به همکاری ترکیه نیاز دارند."

خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' پیش شرط اساسی صلح است

ویلو سگوردسن بنیانگذار سولیداریتی آلترناتیو، عضو شورای رهبری سولیداریتی دمکرات و ونستره سوسیالیسترن اظهار کرد که جنبش پ.ک.ک در آسیا، آفریقا، آمریکا جنوبی، استرالیا، کانادا و مکزیک به عنوان 'تروریست' شناخته نمی‌شود و یادآوری کرد که پ.ک.ک تنها از سوی ترکیه، آیالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان 'تروریست' طبقه‌بندی شده است.

سگوردسن خاطرنشان کرد که پیش شرط اساسی و اولیه تحقق صلح در خاورمیانه خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' است و با اشاره به اقدامات کیفی و خارج از موازین حقوقی در مورد ممنوعیت فعالیت پ.ک.ک و کوردها گفت:"تا زمانیکه آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه پ.ک.ک را به عنوان یک حزب تروریست بشناسند مبارزه دمکراسی و حقوق بشر کوردها ادامه خواهد یافت. برای دستیابی به صلح باید مذاکره صورت بگیرد و پ.ک.ک نیز همچون تمامی احزاب سیاسی دیگر برای مشارکت در حیات سیاسی به رسمیت شناخته شود. به همین دلیل سیاستمداران و سازمان‌های بین‌المللی لازم است برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست مذکور اقدام کنند."

سگوردسون با اشاره به حصر و انزوای شدید بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت که حصر لازم است فورا به پایان برسد. سگوردسون تأکید کرد که سیاستمداران و سازمان‌های بین‌المللی برای پایان دادن به حصر باید به وظایف خود عمل کنند و بدون هیچ پیش شرطی باید اوجالان آزاد شود.