یازدهمین جشنواره زنان سکینه جانسز در ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود

جشنواره زنان سکینه جانسز که هر ساله در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود، امسال دوره یازدهم آن با شعار «با ژن، ژیان، آزادی، پیش به سوی انقلاب زنان» در تاریخ ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود.

جشنواره سکینه جانسز

یاد سکینه جانسز یکی از بنیانگذاران پ‌ک‌ک که در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس پایتخت فرانسه به همراه فیدان دوغان و لیلا شایلمز به قتل رسید، هر ساله با برگزاری جشنواره‌ای در زوریخ سوئیس گرامی داشته می‌شود. امسال هم مقدمات جشنواره زنان سکینه جانسز به پایان رسیده است.

یازدهمین جشنواره زنان سکینه جانسز که توسط اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژ‌ک-سوئیس) پیشاهنگی می‌شود، در ۳۰ ژوئن با شعار «با ژن، ژیان، آزادی، پیش به سوی انقلاب زنان» در منطقه کاسرننارئال در شهر زوریخ برگزار می‌شود. سيدار آيدين از كميته برگزاري اين جشنواره با بيان اينكه مقدمات اين جشنواره به پايان رسيده است گفت: «اين جشنواره به طور مشترك توسط حدود ۳۰ ابتكار و تشكل زنان به پیشاهنگی ی‌ژ‌ک-سوئیس برگزار مي‌شود.

اکنون همه زنان مشارکت دارند

آیدین با بیان اینکه سکینه جانسز را همه فعالان مبارزات زنان در جهان می‌شناسند و روند مبارزات در ۱۱ سال گذشته تغییر کرده است گفت: «این جشنواره در ابتدا توسط زنان کورد در سوئیس برگزار شد و از سال ۲۰۱۵ به بعد نه تنها زنان کورد، بلکه همچنین خیلی از سازمان‌های بین المللی در سوئیس در برگزاری آن همکاری می‌کنند. آنها شهید سکینه جانسز را یکی از پیشگامان و رهبران خود می‌بینند. مردم به راحتی می‌توانند این را بگویند؛ جشنواره زنان سکینه جانسز اکنون متعلق به همه زنان سوئیس است. زنان انقلابی و سوسیالیست نیز به کمیته مقدماتی می‌پیوندند. امسال هم یونی‌منوس و اتحادیه زنان سوئیس در این جشنواره شرکت کردند. کارها بر این اساس پیش می‌رود.»

یک برنامه جامع و کامل

آیدین برنامه جشنواره را هم از لحاظ سیاسی و هم از نظر فرهنگی جامع و کامل دانست و بیان داشت که در زمان برگزاری جشنواره غرفه‌های اطلاع رسانی، غرفه‌های غذا و غرفه‌های فرهنگی دایر خواهند بود و گفت: «۸ غرفه اطلاع رسانی در محوطه جشنواره دایر خواهد بود. غرفه‌های هر سازمان بین المللی در آنجا خواهد بود. درست مثل هر سال، خیمه صدای زنان برپا خواهد شد تا دنگبیژان زن کلام خود را ارائه کنند. ما کودکان را هم فراموش نمی‌کنیم، شرایط جشنواره به گونه‌ای خواهد بود که همگان بتوانند به همراه کودکان خود در آن شرکت کنند. برنامه مفصلی تدارک دیده شده است. هنرمندان سونا آلان، شیدا قوامی، جمیل دینچر، بریوان، پیا و دیدا، گروه رقص کاتالان، گروه زنان اربانه، گروه کر کودکان وینترتور و گروه گووند کودکان بیل هنر خود را روی صحنه ارائه می‌دهند.»

مجلس اطلاع رسانی کامل انجام داده است

آیدین با اعلام اینکه در تمامی کانتون‌های سوئیس کار برای شرکت در این جشنواره ادامه دارد، اظهار داشت: «بروشورهایی به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، ترکی و کوردی تهیه و توزیع شد. اتحادیه زنان در سوئیس ۱۴ ژوئن در سطح کشور برنامه داشت که ما در آن کنش‌ها شرکت کردیم و برای این جشنواره فراخوان دادیم. اطلاع رسانی به خوبی در همه جای سوئیس انجام گرفته است.»

اتوبوس در تمام کانتون‌ها آماده می‌شود

آیدین اعلام کرد که منطقه جشنواره نزدیک به ایستگاه مرکزی قطار زوریخ است که مردم می‌توانند از ایستگاه تا منطقه پیاده‌روی کنند و اظهار داشت که همزمان اتوبوس‌هایی در تمام کانتون‌هایی که مراکز جامعه دموکراتیک کوردها در آن قرار دارند آماده شده است. آیدین گفت: «اتوبوس‌هایی در ژنو، لوزان، سیون، بیل، برن، سولوتورن، آراو، بازل، لوزرن، رپرسویل، وینترتور، چور، بلینزونا، سنت گالن و شافهاوزن آماده شده‌اند. مجالس ما این کار را انجام می‌دهند. کسانی که می‌خواهند در جشنواره شرکت کنند می‌توانند با انجمن‌های شوراهای ما در تماس باشد.»

موسسات درگیر در آماده سازی جشنواره

نهادهایی که در تدارک این جشنواره شرکت کردند به شرح زیر است: اتحادیه زنان کورد در سوئیس، زنان جوان کورد، زنان از روژاوا دفاع می‌کنند، مدیکو اینترنشنال، فراون لزبن، جنبش زنان دموکراتیک اروپا، اتحادیه زنان سوسیالیست، پ‌د‌آ، جنبش دموکراتیک علوی، فیست، جامعه زوریخ، سولیفونس فراونبوندیس، بنیاد بین المللی زنان، انجمن زنان سوسیالیست، پل آمد زوریخ، بستا، حزب سوسیالیست و لیست آلترناتیو، اعتصاب زنان، یونی‌منوس، جامعه مور-سور و اتحادیه بتناهتین فراون.