ییگیتالپ: سی.پی.تی باید به نگرانی‌ها پایان دهد

سیبل ییگیتالپ، نماینده‌ی سابق ه.د.پ یادآور شد که میلیون‌ها نفر نگران هستند، بنابراین سی.پی.تی باید در مورد وضعیت امرالی بیانیه بدهد.

سیبل ییگیتالپ، سیاستمدار کورد، به نگرانیهای مربوط به وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که 21 ماه است هیچ اطلاعی از او دریافت نشده است، و به رابطه انزوا و جنگ اشاره کرد.

سیبل ییگیتالپ، نماینده‌ی سابق ه.د.پ و عضو کمیسیون زندانها، نقض حقوق بشر در زندانهای ترکیه را بین سالهای 2015 تا 2018 از نزدیک دنبال کرد و آن را در دستور کار پارلمان قرار داد.  ییگیتالپ در مصاحبه‌اش با فرات نیوز بیان کرد که زندان‌های ترکیه اکنون به شکنجه‌گاه تبدیل شده‌اند.

ییگیتالپ خاطرنشان کرد که منشا شکنجه‌های شدید در زندان‌ها را به اقداماتی که در امرالی انجام داده می‌شوند پیوند زد و گفت: «انزوای علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به سراسر ترکیه گسترش یافته است.» ییگیتالپ در ادامه سخنانش بیان کرد: «تا زمانی که انزوای علیه آقای اوجالان ادامه داشتە باشد، خشونت و نقض حقوق بشر در زندان‌ها نیز ادامه خواهد یافت.»

ییگیتالپ با یادآوری اینکه وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که 21 ماه است از وی اطلاعی در دست نیست، باعث ترس و نگرانی مردم شده است و گفت: «ادامه انزوا، شکنجه و خشونت علیه آقای اوجالان، پیامی است که می‌گوید جنگ تشدید خواهد شد. حملات اشغالگری به باشور و روژاوای کوردستان ادامه می‌یابد.»

ییگیتالپ با بیان اینکه همانند توطئه دستگیری رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، سیستم انزوا نیز خصلتی بین‌المللی دارد، ادامه داد: «ترکیه به تنهایی نه قدرت و نه شهامت انجام این کار را ندارد. دولت ترکیه به خوبی می‌داند که آقای اوجالان توسط میلیون‌ها نفر به عنوان رهبر و پیشوای مذاکرات صلح پذیرفته می‌شود. ایشان آکتور بزرگی هستند که میلیون‌ها امضا برای او جمع‌آوری شد و با پیام «ایشان اراده‌ی من است» به مجلس ترکیه تحویل داده شد. این نوع انزوای تشدید شده غیرقابل قبول است.»

سیبل ییگیتالپ، سیاستمدار کورد، از این رویکرد سی.پی.تی که درباره اینکه آیا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در امرالی ملاقات کرده است یا نه، شفافسازی نکرده است انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که میلیونها نفر نگران هستند، بنابراین سی.پی.تی باید بیانیه صادر کرده و شفافسازی کند.