زندانی اوزر: ابتدا باید قدرت دموکراسی وجود داشته باشد

عبدالستار اوزر که در زندان مرمره زندانی است، اظهار داشت که نیروهای دموکراسی‌خواه در ترکیه باید قبل از هر چیز و در واقع و عملا خود را به نیروهای دموکراسی تبدیل کنند و انزوا را موضوع بحث و کنکاش قرار دهند.

در راستای شکستن نظام تحمیل انزوا، شکنجه و نسل کشی که به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل می‌شود، کنش زندانیان با شعار «به آزادی رای دهید» ادامه دارد.

یکی از افرادی که در زندان‌ها به مقاومت پیوست گریلای ه‌پ‌گ عبدالستار اوزر است. در مارس ۲۰۲۱، وزیر کشور ترکیه بیانیه‌ای داد و گفت که اوزر «کشته شده است» اما بعداً در نتیجه اصرار وکلا مشخص شد که گریلای ه‌پ‌گ عبدالستار اوزر در بیمارستانی در آمد نگهداری می‌شود.

اوزر که با جراحات زیاد اسیر شده بود مدت کوتاهی در بیمارستان آمد ماند. سپس او را به بیمارستان کریکاله منتقل کردند و از آنجا به زندان مرمره فرستاده شد. دادگاه اوزر را ۳۱ بار به حبس ابد محکوم کرد! اوزر یکی از زندانیانی است که از روز اول در کنش‌های ضد انزوای امرالی شرکت می‌کند.

اوزر درباره انزوای تحمیلی در امرالی با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

عبدالستار اوزر به ترس مقامات از کاریزما و نیروی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و دلیل ممنوعیت آثار وی را به دلیل همین ترس عنوان کرد. اوزر در این باره گفت: «اگر بر این ترس غلبه شود و خلق‌های ترکیه نظرات رهبری را بشنوند و درک کنند جغرافیای ما تغییر کرده و به یک میدان فکری بی‌بدیل تبدیل خواهد شد؛ همگان با اشتیاق و فضای جشن و شادی از این امر استقبال خواهند کرد.

اگر الآن برنامه‌ای برای انزوای رهبر آپو وجود دارد، من هم باید در مقابل برای آزادی رهبر آپو برنامه داشته باشم. موضوع خیلی شفاف و واضح است. اگر خود را نیروهای کورد دموکراسی‌خواه می‌نامید، باید همه وظایف و مسئولیت‌های خود را برای روشنگری و آموزش خلق انجام دهید. بدون روشنگری و دانش، تشکیلات و فعالیتی وجود ندارد. البته شما می‌توانید این دیالکتیک را برعکس اجرا کنید (پ‌.ن: سازماندهی در جهت روشنگری). اما اجازه دهید این کار بر اساس هدف درست انجام شود. هم اکنون مشخص است که اصرار دولت ترکیه بر انزوا، جنگ و حل نکردن مسئله کوردها، ترکیه را با چنین بی‌چارگی مواجه کرده است. ما این فرصت را داریم که هر روز و به هر شکلی این را بیان کنیم. فقط باید بدانیم که قدرت دموکراتیک از طریق استراتژی و اقدام سازمان یافته ایجاد می‌شود. نیروهای دموکراسی‌خواه در ترکیه باید عملا و واقعاً خود را به قدرت دموکراسی تبدیل کنند تا انزوا را موضوع بحث قرار دهند.»

‌«ما باید مقاومت بزرگی در برابر رژیم ستمگر داشته باشیم‌»

عبدالستار اوزر با اشاره به اینکه خلق با انتخاب خود در انتخابات ۳۱ مارس دست رد به سینه تمام روش‌های تبلیغاتی و جنگ ویژه زدند، گفت: «به همین دلیل تلاش می‌کنند خلق ما را مجازات کنند. رژیم جنگ ویژه‌ی حزب عدالت و توسعه، با این کار به تمام دنیا نشان داد که یک رژیم ظالم است و فقط قوانین ظالمانه را در مورد کوردستان اجرا می‌کند. در این شرایط چیزی که بر عهده ماست این است که باید این ستم را در پیش چشم همه جهانیان و دستور کار همه دنیا قرار دهیم و به همان نسبت سطح مقاومت را افزایش دهیم.»

‌«آزادی رهبر آپو، آزادی همه است‌»

عبدالستار اوزر سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «ما می‌خواهیم همه این را به خوبی درک کنند؛ مشکل تنها رهبر آپو نیست و مشکل حتی کوردها نیستند. صرف نظر از زبان، مذهب یا وابستگی سیاسی و نژادی، مسئله آزادی و موجودیت انسان است. ما می‌گوئیم نه تنها کوردها بلکه همه انسان‌ها حق زندگی، آزادی و دموکراسی را دارند. در این زمینه از همه کسانی که دارای وجدان و اخلاق هستند می‌خواهیم برای حق زندگی و آزادی خود، در برابر انزوا موضع بگیرند و همه با هم خواستار «آزادی برای رهبر آپو، راه حل برای مسئله کورد» شوند.»