زندانیان بیمار نبی‌اوغلو و یلدیریم را آزاد کنید

ابتکار آزادی برای زندانیان بیمار برای آزادی زندانیان با وضعیت وخیم اَمراه نبی‌اوغلو و سَردال یلدیریم در مقابل انجمن حقوق بشر تجمع کرد.

ابتکار آزادی برای زندانیان بیمار در پانصد و سیزدهمین هفته خود در مقابل انجمن حقوق بشر، خواستار آزادی زندانیان  با بیماری وخیم شد. در این کنش به وضعیت زندانیان امراه نبی‌اوغلو و سردال یلدیریم اشاره شد و بنرهایی با مضمون «درمان حق است، قابل پیشگیری نیست، زندانیان بیمار باید آزاد شوند» حمل شد.

نورای چَویرمَن، یکی از اعضای هیئت اجرایی مرکزی انجمن حقوق بشر با بیان اینکه امراه نبی‌اوغلو از سال ۲۰۲۲ در اسارت است، گفت که نبی‌اوغلو بر اثر ضربه‌ای که به سرش زده شده است فلج شده و با وجود گزارش معلولیت ۹۴ درصدی آزاد نشد. چویرمن با تاکید بر اینکه نبی‌اوغلو که از نارسایی کلیه و فشار خون بالا رنج می‌برد امکان ندارد در شرایط زندان زنده بماند، تصریح کرد که نبی‌اوغلو باید آزاد شود.

در کنش کمیسیون زندان شعبه استانبول در منطقه بی‌اوغلو در استانبول، وضعیت زندانی سردال یلدیریم که دارای گزارش معلولیت ۹۸ درصدی بود در دستور کار قرار گرفت. گفته شد که یلدیریم که از کمر به پایین فلج است، علیرغم گزارش‌ها مبنی بر «نمی‌تواند در زندان بماند» به دلیل تهدید امنیتی آزاد نشد. تایلان بَکین، عضو انجمن حقوق بشر اظهار داشت که درخواست‌های آزادی یلدیریم مورد توجه قرار نگرفت و یلدیریم در زندان ترک مرگ شده است.