زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک: با کنش‌های جدید به کارزار ادامه خواهیم داد

زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک گفتند: «ما در حال تکمیل کنش فعلی هستیم، تا آزادی جسمانی رهبر آپو را به دست آوریم با کنش‌های مختلف در کارزار شرکت خواهیم کرد. ما مردم خود را به مقاومت برای رهبر آپو فرامی‌خوانیم.»

زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک

بیانیه‌ای توسط دنیز کایا به نمایندگی از زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک در زندان‌ها صادر شد.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

«ما در چهل و سومین سالگرد شهادتشان با احترام و قدردانی یاد شهدای روزه مرگ در ۱۴ جولای ۱۹۸۲ که نمونه‌ای افتخارآمیز از مقاومت در برابر انواع شکنجه‌ها را در زندان آمد در زمانی که دولت فاشیست استعماری ترکیه وجود کوردها را انکار و نادیده می‌گرفت به نمایش گذاشتند، گرامی می‌داریم. ما در ۲۸مین سالگرد شهادت رفیق زیلان که در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ با یک عملیات فدائیانه در مقابل حمله به منظور نابودی رهبر آپو که در ۶ می ۱۹۹۶ انجام شد که اولین گام‌های توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو برداشته شد، با احترام و قدردانی یاد و خاطره وی را گرامی می‌داریم. روحیه ایثارگری که شهدای روزه مرگ ۱۴ جولای و با عملیات رفیق زیلان به وجود آمد، اکنون در سراسر جهان به ویژه مناطق حفاظتی مدیا گسترش یافته است و این که این روحیه همچنان در زندان‌ها ادامه دارد، عملی‌شدن فلسفه زندگی انسان آزاد است که توسط رهبر آپو خلق شده است. ما زندانیانی که در زندان هستیم، در چارچوب کارزار "آزادی برای رهبری و حل مسئله‌ی کورد" که بیانگر پاسخگویی به چنین پروسه‌ی بحرانی و به نتیجه رساندن آن بر اساس موفقیت است، تمام مسئولیت‌هایی را که بر عهده‌ی ما است، انجام می‌دهیم و خواهیم داد.

عرصه‌ی زندان که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ با شعار «شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید» در خط مقدم مقاومت قرار داشتند، در مقابل انزوای تحمیل شده بر رهبر آپو در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸-۲۰۱۹، پیشگام فرآیندهای مقاومت ایثارگرانه نتیجه‌بخش بودند. آنها هوشیاری و حساسیت بالای خود را در مورد رهبری نشان دادند.

«مقاومت رهبر آپو مشعل آزادی مردم شد»

ما به عنوان زندانیان در عرصه‌ی زندان، مانند هر دوره‌ای سازمان‌یافته از شرکت در کارزار آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل مسئله کورد دریغ نکردیم. علیرغم همه فشارها، شرایط سخت و انواع هجمه‌ها، با پایبندی به سنت ۴۵ ساله مقاومت زندان‌ها در برابر انزوای عمیق تحمیل شده بر رهبری، در روند کارزار شرکت کردیم. اعتصاب غذای متناوب که از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ در زندان‌ها آغاز شد، از ۴ آوریل ۲۰۲۴، در هفتاد و پنجمین سالگرد تولد رهبر ما که در عین حال تولد مردم ما نیز است که قرن‌ها مورد استثمار و نسل‌کشی قرار گرفته‌اند است، به مرحله "بیایید تحت شرایط رهبر خود زندگی کنیم" ادامه یافت، تأثیر بسزایی در بیرون داشته و جای خود را در توسعه این کارزار گرفته است.

رهبر آپو الگوی مدرنیته دموکراتیک را در برابر نظام استثماری موجود معرفی کرد و آن را با همه خلق‌های جهان به ویژه مردم کورد گرد هم آورد. واقعیت ۲۵ سال اسارت همه مردم جهان به ویژه مردم کورد را منزوی کرده است. رفع انزوای تحمیل شده بر رهبر آپو به معنای رفع انزوای تحمیل شده بر همه مردم جهان است. به همین دلیل، واقعیت دولت-ملت که مردم را استثمار می‌کند با مهره‌های حکومت فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ با تعمیق و تعمیم روزافزون انزوا علیه رهبر آپو تلاش کرده و می‌کوشد تا از ارتباط رهبر آپو با مردم جلوگیری کند. از سوی دیگر، مقاومت تاریخی امرالی به شعار آزادی برای همه مردم به ویژه مردم کورد تبدیل شده است. در شخص رهبری مقاومت امرالی پاسخ را داد. دلیل اصلی اشغال و تجاوز و نسل‌کشی که امروز در کوردستان صورت می‌گیرد، این است که این مقاومت در خاورمیانه افزایش یافته و در شخصیت رهبر آپو یکپارچه شده است، به شعله آزادی تبدیل شده و روز به روز به ابعاد جهانی تبدیل می‌شود و به برون‌رفتی از محیط هرج و مرج بحران فعلی تبدیل می‌شود.

شخصیت، زندگی و واقعیت تاریخی مبارزانه‌ی رهبر آپو که نقشه‌ها را برهم می‌زند، مردمی است، اجتماعی است، استقلال‌طلب و آزادی‌خواه است، دلیل آن بود که همه‌ی این قدرت‌های استثمارگر، خونخوار و قدرت‌طلب با هم متحد شدند و این توطئه بین‌المللی را توسعه دادند. سیستم شکنجه و انزوا در امرالی که هنوز به طرز بی‌رحمانه‌ای ادامه دارد، حملات اشغالگرانه با هدف سرکوب گریلاهای آزادی کوردستان، عملیاتی که در چارچوب کانسپت پاکسازی جنبش آزادی کوردستان انجام شده است، حملاتی که بر اساس هدایت نیروهای هژمونیک در هر جایی که کورد آزاد زندگی می‌کند، و اینکه مردم ما هنوز در چنگال نسل‌کشی قرار دارند، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد. در این صورت، این توطئه توسط همان نیروها برای رسیدن به همان اهداف، بدون وقفه، ادامه می‌یابد.

مقاومت رهبر آپو در امرالی آزاد‌ترین و باشکوه‌ترین مقاومت تاریخ است که در مقابل همه اینها ایستادگی کرد، آنها را ناکام کرد، نه تنها مقاومت کرد، بلکه باعث پیشرفت شد و همه حملات را دفع کرد. از این جهت، مقاومت در امرالی صرفاً مقاومت به معنای تسلیم نکردن خود در برابر دشمن نیست. برعکس، این مقاومتی است که توسعه را در سطحی ایجاد می‌کند که همه نقشه‌های توطئه‌آمیز را خنثی می‌کند. مقاومتی که با توسعه، تغییر، شکل‌گیری و اجتماعی‌شدن، اعمالی که علیه مردم صورت می‌گیرند را خنثی می‌کند و مقاومت را در همه نیروهای اجتماعی به ویژه زنان رشد و تقویت می‌کند. این دقیقاً همان چیزی است که به آن «بیان تاریخ در لحظه و جامعه در فرد» می‌گویند.

«بیایید در اطراف کارزار متحد شویم و حساس‌تر باشیم»

دولت فاشیست ترکیه نتوانست آخرین شکست انتخاباتی خود در کوردستان را هضم کند و در مقابل تلاش‌های خود برای نادیده گرفتن خواست و اراده مردم کورد در کوردستان به ویژه از سوی مردم وان مواجه شد. مقاومت، ساختار تبهکار و فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ را تکان داد. از این رو، با تمام ساختارهای تبهکار و فاشیستی خود، با بی‌اعتنایی به هنجارهای حقوقی جهانی، به مردم کورد حمله کرد. این دولت به حملات نسل‌کشی، غصب اراده و حملات اشغالگرانه خود به مناطق آزادی ادامه می‌دهد. اما گریلاهای آزادی با تکنیک و روحیه فداکاری که در خود ایجاد کرده است، این حملات را شکست می‌دهد. مردم شریف و مقاوم ما نیز موضعی دارند که با حمایت از رهبر آپو و اراده او کارزار را تقویت می‌کند. ما به عنوان زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک، اعتصاب غذای متناوب ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ را که بیش از ۶ ماه از آغاز آن می‌گذرد، در ۴ آوریل ۲۰۲۴ به «زندگی در شرایط رهبری» تبدیل کردیم. در این مرحله ما در حال پایان دادن به این کنش هستیم و اعلام می‌کنیم که تا آزادی جسمانی رهبر آپو در جریان کارزار "آزادی برای رهبر آپو، راه‌ حل مسئله کورد" با کنش‌های مختلف در این کارزار شرکت خواهیم کرد.

از همه دوستان خلق کورد به ویژه محافل دموکراتیک و روشنفکر دعوت می‌کنیم در این روند تاریخی حول کارزار "آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل مسئله کورد" متحد شوند و از مردم مقاوم خود نیز دعوت می‌کنیم که حساسیت بیشتری نشان دهند.»