آکسفام: در دوره همه‌گیری کرونا هر ٣٠ ساعت یک میلیاردر ظهور کرد

بنابر گزارش آکسفام سال ٢٠٢٢ حدود یک میلیون نفر دیگر فقیر خواهند شد. سازمان‌های خیریه خواستار جمع‌آوری کمک‌های مالی بیشتر از ثروتمندانی هستند که به دلیل افزایش قیمت‌ها ثروتمندتر از پیش شده‌اند.

همه‌گیری کرونا بر تعداد فقرا در سطح جهان افزود، اما تأثیر متفاوتی را بر بخش کوچکی از افراد باقی گذاشت.

میلیاردرها در خلال همه‌گیری کرونا بر میزان ثروت خود افزودند. بنابر گزارش آکسفام در دو سال گذشته هر ٣٠ ساعت یک میلیاردر تازه ظهور کرده است.

آکسفام در گزارش خود که روز یکشنبه (٢٢ می) منتشر کرده می‌گوید که از سال ٢٠٢٠، ۵٧٣ نفر به صفوف میلیاردرهای جهان پیوسته‌اند و مجموع آن‌ها در سراسر جهان به ٢۶۶٨ نفر رسیده است.

آکسفام در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد گفته بود: نابرابری در اثر همه‌گیری کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی می‌تواند ٢۶٣ میلیون نفر را در سال جاری (٢٠٢٢) به فقر شدید بکشاند و چندین دهه پیشرفت در فقرزدایی را معکوس کند.

به گزارش آکسفام در حالی که مصرف‌کنندگان در سراسر جهان با افزایش هزینه‌های انرژی و غذا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما شرکت‌های این صنایع و مدیران آن‌ها از افزایش قیمت‌ها سود می‌برند.

در ٢ سال گذشته مجموع ثروت‌های میلیاردرهای بخش غذا و تجارت کشاورزی، ٣٨٢ میلیارد دلار (۴۵ درصد) افزایش یافته است. و از سال ٢٠٢٠ حدود ۶٢ میلیارد در صنایع مواد غذایی جهان ایجاد شده است.

همچنین ارزش خالص همتایان آن‌ها در بخش‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ از سال ٢٠٢٠ به میزان ۵٣ میلیارد دلار (٢۴ درصد) افزایش یافته است.

در صنعت داروسازی نیز در ٢ سال گذشته ۴٠ میلیارد دلار ظهور کرده که در خط مقدم نبرد علیه کووید-١٩ از میلیاردها دلار بودجه عمومی دولت‌ها برخوردار شده و ثروت خود را افزایش داده‌اند.

در بخش فناوری نیز میلیاردرهای زیادی از جمله ٧ نفر از ١٠ ثروتمند جهان مانند ایلان ماسک از تسلا، جف بزوس از آمازون و بیل گیتس از مایکروسافت در طول دوره همه‌گیری به طور قابل توجهی بر ثروتشان افزوده‌اند. این افراد در ٢ سال گذشته ۴٣۶ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده‌اند و مجموع ثروت ١٠ ثروتمند نخست دنیا به ٩٣۴ میلیارد دلار رسیده است.

آکسفام برای مقابله با رشد بی‌سابقه نابرابری خواستار افزایش مالیات موقت ٩٠ درصدی بر سود مازاد شرکت‌ها و همچنین مالیات بر خالص ثروت میلیاردرها شده است.