آمریکا و آلمان به شهروندان خود در لبنان هشدار دادند

رنا بیتر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنسولی توصیه کرد که «شهروندان آمریکایی یک برنامه اقدام بحران تهیه کنند و قبل از شروع بحران کشور را ترک کنند.»

رنا بیتر در ویدئویی که از حساب X سفارت آمریکا در بیروت منتشر شده، گفت: «لبنان یک دوست ارزشمند آمریکا است» و افزود: «به شما اطمینان می‌دهم که واشنگتن بر لبنان متمرکز است. وزارت امور خارجه آمریکا هیچ اولویت دیگری جز حفاظت و امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور ندارد.»

بیتر همچنین از شهروندان آمریکایی خواست تا برای برنامه ثبت‌نام مسافران هوشمند (STEP) از طریق وب سایت وزارت امور خارجه و وب سایت سفارت آمریکا ثبت نام کنند. بیتر خاطرنشان کرد: «پس از ثبت‌نام، هشدارها و به روز رسانی‌ها را مستقیماً از سفارت آمریکا دریافت خواهید کرد.»

بیتر با گفتن: «اگر حمل و نقل هوایی تجاری وجود نداشته باشد، کسانی که در حال حاضر در لبنان هستند باید آماده باشند که برای مدت طولانی در مکان خود بمانند.» اینگونه به سخنش پایان داد: «در نهایت، اگر عزیزان شما قصد دارند تابستان امسال به لبنان بیایند، لطفاً به آنها توصیه کنید که سفر خود را با توجه به چالش‌هایی که ممکن است در صورت بدتر شدن درگیری‌ها در منطقه مانع از سفر آنها شود، تجدید نظر کنند.»

بر اثر بمباران روز شنبه، ۱۲ کودک و نوجوان هنگام بازی در زمین فوتبال در بلندی‌های جولان سوریه جان باختند. اسرائیل حزب‌الله را مسئول این حمله دانست که حزب الله آن را رد کرد.

کابینه امنیتی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع این اختیار را داد تا «تصمیم بگیرند که چگونه و چه زمانی به حزب الله پاسخ دهند.»

این حادثه این نگرانی را دوباره برانگیخت که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه که با حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، به لبنان نیز سرایت کند.

آلمان: فوراً ترک کنید

دولت برلین همچنین شهروندانش را فراخوانده که تا زمانی که هنوز می‌توانند کشور را ترک کنند «فورا» ترک کنند.

سخنگوی دولت افزود: «ما بسیار نگران وضعیت شهروندان آلمانی در منطقه هستیم و در حال آماده‌سازی آن چیزی هستیم که باید آماده شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان آنالنا بائربوک همچنین گفت که با مقامات مختلف از جمله همتای لبنانی خود «به منظور کاهش تنش و جلوگیری از تشدید آن» گفتگو کرده است.

دولت آلمان از همه طرف‌های درگیری در خاورمیانه به ویژه ایران خواست تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی معمول گفت که برلین «قاطعانه معتقد است» که حمله مرگبار به زمین فوتبال در بلندی‌های جولان توسط حزب‌الله انجام شده است.