آمریکا و ژاپن روابط دفاعی را تقویت می‌کنند

ایالات متحده و ژاپن با اشاره به نفوذ فزاینده چین و تهدیدهای کره شمالی، در حال آماده شدن برای تقویت بیشتر روابط نظامی و دفاعی خود هستند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با همتایان ژاپنی خود به همراه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در توکیو به سر می‌برد، انتظار می‌رود ایجاد یک ساختار فرماندهی جدید در ژاپن را اعلام کند.

به گفته این مقام، این ستاد که توسط یک ژنرال سه ستاره هدایت خواهد شد، «امکان همکاری بیشتر و ترویج مانورهای مشترک» با نیروهای ژاپنی را فراهم می‌کند.

این مقام آمریکایی گفت: «ما این را یک اعلامیه تاریخی و یکی از قوی‌ترین تقویت‌کننده‌های روابط نظامی خود با ژاپن در هفت سال گذشته می‌دانیم.»

اگرچه قبلاً یک فرماندهی نظامی آمریکایی در ژاپن وجود داشت، نقش آن در درجه اول در سطح اداری بود. اکنون نقش عملیاتی خواهد داشت.

تقریباً ۵۴ هزار سرباز آمریکایی در ژاپن هستند که به فرماندهی اقیانوس آرام در هاوایی گزارش می‌دهند.

اعلام آستین به دنبال سخنرانی فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در ماه آوریل با دیدارش با آمریکا، که در آن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا «دوران جدیدی از همکاری» را با ژاپن با هدف مبارزه بهتر با چین و کره شمالی و همچنین روسیه اعلام کرد، پس از سفر وی به این کشور صورت گرفت و به آن درود فرستاد.

آنتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا که به سفر آسیایی خود با هدف تقویت اتحاد و مشارکت آمریکا در منطقه ادامه می‌دهد، صبح یکشنبه به توکیو رسید. روز گذشته، بلینکن با همتای چینی خود وانگ یی در وینتیان، لائوس، در چارچوب نشستی با حضور کشورهای جنوب شرقی آسیا گفتگوهای «صمیمانه و سازنده» داشت.

در حالی که واشنگتن چین را به اقدامات تحریک‌آمیز به ویژه در اطراف تایوان و دریای چین جنوبی متهم می‌کند، ادعا می‌کند که روسیه از صنعت جنگ حمایت می‌کند. از سوی دیگر، چین مشکوک است که آمریکا می‌خواهد آن را محاصره کرده و از رشد آن جلوگیری کند.

دیپلمات‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که بازی آمریکا از اتحاد و مشارکت در هر جهت برای ارسال پیامی روشن به پکن است. دو قدرت بزرگ برای برتری جهانی در حال رقابت شدید هستند.

ژاپن و کره جنوبی نیز تصمیم گرفتند زخم‌های جنگ جهانی دوم را التیام بخشند، زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ماه اوت گذشته میزبان رهبران دو کشور در کمپ دیوید بود. شین وون سیک، وزیر دفاع کره جنوبی نیز برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته در روزهای یکشنبه و دوشنبه در توکیو خواهد بود و با آستین وزیر دفاع آمریکا دیدار خواهد کرد. به گفته آستین، همتایان ژاپنی آنها نیز روز دوشنبه برای یک نشست سه جانبه که «تاریخی» توصیف شده است، به آنها خواهند پیوست.