استرالیایی‌ها برای آزادی عبدالله اوجالان به میدان آمدند

استرالیایی‌ها از کارزار بین‌المللی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حمایت کردند.

در شهر سیدنی استرالیا شمار زیادی از مردم از جمله نمایندگان مجلس و سناتور از کارزار بین‌المللی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و حل مسئله‌کورد حمایت کردند.

شمار زیادی نماینده مجلس و نمایندگان نهادهای مدنی در بیانیه‌ی خبری این اعلامِ حمایت حضور داشتند. در این تجمع متن کمپین قرائت شد که در آن خواسته شده تا انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پایان یابد و مسئله کورد حل و فصل شود.

در کنفرانس مطبوعاتی با حضور سناتور سابق سبزها لی ریحانون، نمایندگان سبزها، ابیگیل بوید و کوبی شتی، شهردار سبزها، فیلیپا ویچ، روحانی بیل کروس، نمایندگان کارگری، چاریشما کالیاندا و ناتان هاگارتی و سوزان پرایس و ریچل ایوانز، اعضای اتحادیه سوسیالیست، آماده بودند.

پس از کنفرانس مطبوعاتی؛ ابیگیل بوید، کوبی شِتی، لی ریحانون، سوزان پرایس، ریچل ایوانز و چاریشما کالیاندا با خبرگزاری فرات صحبت کردند.

شِتی: نشانه‌ی امید است

کوبی شتی گفت: «مبارزه برای آزادی (عبدالله اوجالان) مبارزه بسیار مهمی است، زیرا ما باید او را نشانه امید برای جامعه کورد بدانیم. ما از دولت ترکیه می‌خواهیم که او را آزاد کند و خلق کورد بتواند سرنوشت خود را تعیین کند.»

ریحانون: ما بخشی از یک جنبش جهانی هستیم

ریحانون اظهار داشت: ما بخشی از جنبش جهانی هستیم که خواستار آزادی عبدالله اوجالان است. این موضوع کاملاً حیاتی است. ۲۵ سال است که زندانی شده است. مدتهاست اجازه ملاقات وی با خانواده و وکلایش را نمی‌دهند که بسیار اشتباه است. در واقع این خلاف قانون است. درحالی که اوجالان نقش مهمی در صلح و عدالت برای خلق کورد داشت. ما می‌توانیم صلح و عدالت را در این منطقه ایجاد کنیم. ما زندگی را نجات خواهیم داد. فراموش نکنیم که در سالیان اخیر بیش از ۴۰ هزار کورد در این منطقه کشته شدند. این وضعیت قابل قبولی نیست. به همین دلیل ما اینجا هستیم. در گوشه و کنار جهان اقداماتی برای آزادی عبدالله اوجالان برگزار می‌شود که ما نیز با آنها هستیم.

پرایس: زمان آزادیش فرا رسیده است

سوزان پرایس گفت: من یکی از اعضای اتحادیه سوسیالیست و دوست خلق کورد هستم. امروز ما اینجا هستیم تا از کمپین بین‌المللی که برای آزادی رهبر کورد عبدالله اوجالان راه‌اندازی شده است حمایت کنیم. او در ۳ سال اخیر در انزوای شدید به‌سر می‌برد اما ۲۵ سال است که در زندان است. برای اینکه کوردها راه حلی عادلانه و مسالمت‌آمیز داشته باشند، باید به آنها اجازه داده شود که نقش خود را ایفا کنند و زمان آزادی فرا رسیده است.»

ایوانز: انزوا شکنجه است

راشل ایوانز برای عبدالله اوجالان گفت: ماندلای قرن بیست و یکم است و ادامه داد: او تروریست نیست، او یک مبارز آزادی است و ما اینجا هستیم تا دولت ترکیه اوجالان را آزاد کند. او ۳ سال در انزوا بوده است و این یک نوع شکنجه است. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا پیام خود را به پارلمان نیو ساوت ولز برسانیم. دولت استرالیا باید ترکیه را برای آزادی اوجالان تحت فشار قرار دهد.»

کالیاندا: ما با جامعه کوردی هستیم

چاریشما کالیاندا گفت: «من نماینده لیورپول هستم و با جامعه کورد در سیدنی هستم.»

کالیاندا گفت که برای نگرانی‌های مرتبط با رهبر خلق کورد آمده است و اعلام کرد که وی سه سال است که نتوانسته با جهان خارج ارتباط برقرار کند، وضعیت بسیار سختی است. وی افزود: «بنابراین در چنین شرایطی می‌توانیم خواستار حقوق بشر و عدالت باشیم، نتیجه خوبی برای همه خواهد بود.»

ویکی سنتاس: پ‌ک‌ک باید از لیست ترور حذف شود

از دانشکده عدالت و حقوق سیدنی، دکتر ویکی سنتاس نیز با پیامی تصویری حمایت خود را از این حرکت اعلام کرد.

سنتاس با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به مدت ۲۵ سال در شرایط انزوای شدید و فراقانونی به‌سر می‌برد، یادآور شد: طی ۳ سال گذشته هیچ اطلاعاتی از وی دریافت نشده است.

ویکی سنتاس گفت: «نوشته‌هایی که عبدالله اوجالان در زندان نوشت، در مرکز آرمان‌های سیاسی کوردها قرار گرفته و به کوردها اجازه داده است تا بیش از تاسیس دولت، دموکراسی را توسعه دهند.»

سنتاس گفت که رفتار با عبدالله اوجالان نقض حقوق بشر است و خواستار حذف پ‌ک‌ک از لیست ترور شد و افزود: جامعه جهانی باید وارد عمل شود.