اتحادیه اروپا پیروزی مادورو را به دلیل «فقدان شواهد» به رسمیت نمی‌شناسد

اتحادیه اروپا فشارهای بین‌المللی بر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را افزایش داد و اعلام کرد که پیروزی وی در انتخابات را به دلیل «فقدان شواهد» به رسمیت نمی‌شناسد.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه کتبی خود اعلام کرد که پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۸ جولای برگزار شد، به دلیل «فقدان شواهد»، «غیرقابل شناخت رسمی» است.

در این بیانیه آمده است: «شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) هنوز گزارش‌های رسمی مرکز انتخابات را منتشر نکرده است، اگرچه متعهد به انجام این کار است. در غیاب شواهدی برای حمایت از آنها، نتایج منتشر شده توسط CNE در ۲ اوت رسما قابل شناخت نیست.»

با این حال، برخلاف آمریکا و برخی دیگر از کشورها، اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن پیروزی ادموندو گونزالس اوروتیا نامزد مخالفان خودداری کرد.

شورای اتحادیه اروپا گفت: «نسخه‌های صورتجلسه انتخاباتی که توسط مخالفان منتشر شده و توسط سازمان‌های مختلف مستقل بررسی شده است نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس اوروتیا با اکثریت زیادی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده است.»

در بیانیه مطبوعاتی همچنین آمده است: «از این رو اتحادیه اروپا خواستار راستی‌آزمایی مستقل فهرست‌های انتخاباتی، در صورت امکان توسط یک سازمان معتبر بین‌المللی است.»

اتحادیه اروپا از دولت ونزوئلا خواست به بازداشت خودسرانه، سرکوب و لفاظی‌های خشونت‌آمیز علیه اعضای مخالفان و جامعه مدنی پایان دهد و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

روز یکشنبه، پاپ فرانسیس همچنین از همه طرف‌ها درخواست کرد که به دنبال حقیقت باشند و از هر گونه خشونت اجتناب کنند.

پاپ آرژانتینی همچنین خطاب به جمعیتی که در میدان سنت پیتر واتیکان تجمع کرده بودند، از این کشور خواست تا «اختلافات را از طریق گفتگو حل و فصل کند و منافع واقعی مردم را در نظر بگیرد».

در سال ۲۰۱۹، پس از انتخاب مجدد جنجالی مادورو، برخی از جامعه جهانی، خوان گوایدو، مخالف جناح راست را به عنوان «رئیس جمهور» موقت به رسمیت شناختند. این تلاش شکست خورد. آمریکا که به تحریم‌های خود علیه ونزوئلا ادامه می‌دهد، اظهار می‌دارد که «شواهد قاطع» دال بر پیروزی گونزالس اوروتیا در انتخابات گذشته وجود دارد. بسیاری از کشورها او را به عنوان «رئیس جمهور منتخب» به رسمیت شناختند.

از سوی دیگر، روسیه و چین، متحدان سنتی کاراکاس، از آقای مادورو حمایت کرده‌اند. کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا و مکزیک فقط خواستار حل این بحران شدند.