اعتراضات در بنگلادش: ۱۵۱ نفر کشته، ۵۳۲ نفر بازداشت

در جریان تظاهرات اخیر علیه سهمیه استخدامی خدمات عمومی در داکا، پایتخت بنگلادش، حداقل ۱۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۵۳۲ نفر بازداشت شدند. دیوان عالی این سهمیه را از ۳۰ درصد به ۵ درصد کاهش داد.

بر اساس بیانیه پلیس در روز دوشنبه، حداقل ۵۳۲ نفر از جمله رهبران مخالفان بازداشت شدند. گزارش شده است که در میان آنها رهبران حزب ملی بنگلادش (BNP) مخالفت اصلی هستند.

دستکم ۱۵۱ نفر تاکنون در اعتراضات به اعمال سهمیه جان خود را از دست داده‌اند که خشم دانشجویان را برانگیخته است.

به گفته آ.م. امین‌الدین، رئیس دیوان عالی کشور، که روز دوشنبه در پی اعتراضات بیانیه‌ای صادر کرد، ۵ درصد مشاغل خدمات ملکی همچنان به فرزندان جانبازان استقلال و ۲ درصد برای سایر رده‌ها اختصاص خواهد یافت.

دولت ۳۰ درصد سهم را به فرزندان جانبازان جنگ آزادی بنگلادش علیه پاکستان اختصاص داده بود. کسانی که در این دسته قرار می‌گیرند افرادی هستند که به دلیل نزدیکی به دولت فعلی شناخته می‌شوند.

بسیاری از مردم این برنامه را به نفع فرزندان محافل حامی شیخ حسینه ۷۶ ساله می‌دانند که از سال ۲۰۰۹ کشور را رهبری می‌کند و پس از یک رای‌گیری از پیش تعیین‌شده، چهارمین انتخابات متوالی خود را در ژانویه به دست آورد.

این سیستم سهمیه‌ای که برای اولین بار توسط دولت شیخ حسینه نخست‌وزیر در سال ۲۰۱۸ لغو شد، ماه گذشته توسط دادگاه بدوی احیا شد و اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت.

پاسخ دولت به تظاهرکنندگان شامل سرکوب شدید، منع رفت و آمد و قطع ارتباط بود.

اگرچه بنگلادش یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است، اما این رشد به فرصت‌های شغلی کافی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبدیل نشده است.

برآوردها نشان می‌دهد که تقریباً ۱/۸ میلیون جوان بنگلادشی به دنبال کار هستند و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نرخ بیکاری بالاتری نسبت به همتایان کم سواد خود مواجه هستند.