اعتراضات جنجالی پس از انتخابات در ونزوئلا

در تظاهرات هزاران نفری که پس از اینکه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است، با پلیس درگیری رخ داد و یک نفر کشته شد.

آلفردو رومرو، مدیر سازمان غیردولتی فورو پنال، که در دفاع از زندانیان سیاسی تخصص دارد، گزارش داد که پس از حوادث پس از انتخابات، یک نفر در استان یاراکوی در شمال غربی این کشور جان باخت و ۴۶ نفر بازداشت شدند.

روز دوشنبه هزاران نفر در مناطق مختلف فقیرنشین کاراکاس پایتخت به خیابان‌ها آمدند و از مادورو خواستند تا قدرت را فوراً تحویل دهد. همچنین مشاهده شد که پوسترهای مادورو سوزانده شده است.

در حالی که پلیس از بمب‌های گاز اشک‌آور استفاده کرد، کنشگران به سمت مرکز شهر پیشروی کردند. درگیری‌ها در محله‌های کارگری کاتیا و ال واله نیز رخ داد.

آیا نتایج انتخابات تقلب است؟

نیکلاس مادورو روز دوشنبه از سوی شورای ملی انتخابات (CNE) به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا معرفی شد. الویس آموروسو، رئیس شورا مدعی شد: «ونزوئلایی‌ها با انتخاب نیکلاس مادورو اراده مطلق خود را نشان داده‌اند.»

بر اساس نتایج CNE، نیکلاس مادورو ۶۱ ساله برای سومین دوره ۶ ساله متوالی با ۵/۱۵میلیون رای (۵۱/۲ درصد) دوباره انتخاب شد.

بر اساس گزارش CNE، نامزد مخالف ادموندو گونزالس اوروتیا، ۷۴ ساله، پس از اعلام عدم صلاحیت ماریا کورینا ماچادو، به سرعت جایگزین او شد و کمی کمتر از ۴/۵ میلیون رأی (۴۴/۲ درصد) به دست آورد.

مخالفان به امید پایان دادن به قدرت، فوراً نتیجه را رد کردند. ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، روز دوشنبه گفت که مخالفان با جمع‌آوری ۷۳ درصد از لغزش‌های نتایج رای‌گیری، «اثبات پیروزی» دارند. بر اساس این شمارش، ادموندو گونزالس اوروتیا ۶/۲۷ میلیون رای و رئیس جمهور نیکلاس مادورو که برنده اعلام شد، ۲/۷ میلیون رای کسب کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

در حالی که نیکلاس مادورو از حمایت روسیه و چین و همچنین دیگر متحدان معمول خود کوبا، نیکاراگوئه، هندوراس و بولیوی برخوردار است، واکنش‌های منفی یا بدبینانه از سوی جامعه بین‌المللی نشان داده شده است. ۹ کشور آمریکای لاتین - آرژانتین، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو و ​​اروگوئه - روز دوشنبه بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار «بازبینی کامل با مشارکت ناظران مستقل انتخابات» شدند.

آمریکا از طریق آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که «نگرانی‌های جدی دارد که نتیجه اعلام شده منعکس کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.»

جوزف بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا و فرانسه با انتشار تمام صورت‌جلسات و نتایج، همانطور که مخالفان نیز خواستار «شفافیت کامل» شدند، خواستار «شفافیت کامل» شد.

مجسمه چاوز تخریب شد

نیکلاس مادورو وارث چاوز اعلام کرد که دو مجسمه هوگو چاوز که از سال ۱۹۹۹ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور ونزوئلا بود، توسط تظاهرکنندگان در لاگوایرا (ساحل کاراکاس) و ماریارا (شمال) تخریب شد.