ایران اولین موشک مافوق صوت بالستیک را رونمایی کرد

ایران اولین موشک مافوق صوت بالستیک خود را در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور معرفی کرد.

رسانه‌های رسمی دولت ایران اعلام کردند این موشک مافوق صوت توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ارتش عقیدتی جمهوری اسلامی تولید شده است.

به گزارش تلویزیون دولتی و خبرگزاری ایرنا، موشک «فتاح» با حضور رئیس جمهور و مقامات نظامی از جمله سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران معرفی شد.

رئیسی گفت: باید خدا را به خاطر این موفقیت بزرگ شکر کنیم، زیرا این امر باعث قدرتمندتر شدن کشور می‌شود.

به گفته رئیسی، این موشک «قدرت بازدارندگی خود را افزایش می‌دهد» و در نتیجه «به امنیت و صلح پایدار کشورهای منطقه کمک می‌کند».

ایرنا مدعی شد برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن قبل از رسیدن به هدف "بین ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت" است.

ایران در ماه نوامبر تولید این موشک را اعلام کرد. پس از این بیانیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد. با این حال، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعداً گفت که این اعلام تاثیری بر مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای نخواهد داشت. مذاکرات از تابستان ۲۰۲۲ متوقف شده است.

در حالی که موشک‌های مافوق صوت در پایین جو پرواز می‌کنند، قابل مانور هستند و پیش‌بینی و رهگیری مسیر آنها را دشوار می‌کند. به گفته کارشناسان، توسعه موشک فتاح مهمات و تجهیزات نظامی ایران را تقویت می‌کند و نگرانی بسیاری از کشورها به ویژه آمریکا و اسرائیل را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود که اسرائیل نگران خواهد بود که سلاح‌های ایران به خاک این کشور برسد. تهران مدعی است که این موشک می‌تواند از سامانه‌های پدافند هوایی هر کشوری در منطقه عبور کند.

در سال ۲۰۲۱، روسیه، کره شمالی و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که در حال انجام آزمایش‌های موشکی مافوق صوت هستند. این آزمایش‌ها به تشدید نگرانی جدید مسابقه تسلیحاتی دامن زده بود. روسیه در این زمینه پا را فراتر گذاشت و در ماه مارس اعلام کرد که از موشک‌های مافوق صوت کینجاک در اوکراین استفاده می‌کند.