بایدن: حملات ترکیه امنیت را تهدید می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: حملات ترکیه به شمال و شرق سوریه امنیت را تهدید می‌کند، مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند و وضعیت فوق‌العاده ملی را برای یک سال تمدید کرد.

وضعیت اضطراری برای «مقابله با خطر اضطراری و وضعیت غیرعادی سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا» در ۱۴ اکتبر به پایان می‌رسد. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت وضعیت فوق‌العاده را برای یک سال دیگر تمدید کند. بایدن گفت: حملات ترکیه به شمال و شرق سوریه امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

بیانیه امضا شده توسط بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد. بیانیه به شرح زیر است:

رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ فرمان شماره ۱۳۸۹۴ ریاست‌جمهوری را برای مقابله با تهدید فوق‌العاده و غیرعادی سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در سوریه و مرتبط با سوریه در چارچوب قانون نیروهای اقتصادیِ اضطراریِ بین‌المللی (50 U.S.C. 1701 وغیره) را در وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

اوضاع در سوریه، به ویژه عملیات نظامی دولت ترکیه در شمال و شرق سوریه، کارزار شکست گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را مختل کرده و غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده و ثبات، امنیت و صلح در منطقه را تهدید می‌کند. این هنوز یک تهدید غیرعادی و اضطراری برای سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است.

بنابراین، وضعیت اضطراری اعلام شده در فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۹۴ مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ به قوت خود باقی بماند. بنابراین، با توجه به بند (50 U.S.C. 1622(d)) ماده 202(d) قانون شرایط اضطراری بین‌المللی، در مورد وضعیت سوریه و مربوط به سوریه، وضعیت اضطراری که در فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۹۴ اعلام شده است؛ وضعیت را برای یک سال دیگر تمدید می‌کنم. این فرمان در روزنامه فدرال منتشر شده و به کنگره گزارش خواهد شد.